Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanV70-98
Följde henso's beskrivning och det fungerade bra. Torx-30 skruvarna satte fast som f-n. Trodde inte att jag skulle få loss dem överhuvudtaget. Sprayade med CRC 5-56 ett antal gånger, knackade med hammaren flera gånger, värmde med en liten gasolbrännare (tyb Cremee Brulee :-)), vred av skinnet i handflatorna. Till slut lossnade skruvarna. Hade nog varit lättare att köpa en Bromsservice verktyg/instrument och sluppit öppna "motorkåpan".
av Tikkapower
Ska byta på sambons v70 nu i dagarna.

Någon som vet om parkeringsbromsen justerar sig själv med hjälp av dessa elmotorer? Någon särskilt att tänka på?
av Arne
Parkeringsbromsen justerar sig själv. Följ beskrivningen som finns här i tråden så kommer det att funka.
av Tikkapower
Arne skrev:Parkeringsbromsen justerar sig själv. Följ beskrivningen som finns här i tråden så kommer det att funka.
Tackar för snabbt svar. Har varit på Volvo och hämtat belägg nu. Det som är riktigt kul är att på kartongen som de ligger i står det klart och tydligt "Bromsbelägg bak" till en drös med olika modeller. I kartongen ligger en manual på hur man byter beläggen på framaxeln... Hoppas de har givit mig rätt belägg nu, för idag när sambon kom hem så rök det från hjulet...inte bra för bromsskivan.

Så, imorgon byts det belägg.
av Tikkapower
Jahapp, då har jag bytt bromsbelägg på bilen. Jag antog ju att det var beläggen som började ta slut eftersom symptomen på bilen visade det.

Nu visade det sig att bilen inte har elektrisk handbroms, och att halva beläggen var kvar. Fick åka till biltema och hämta två nya ok (jo, det är exakt samma ok, tillverkade i samma fabrik som original), men till 1/3 av priset.

Finns det både med och utan elektrisk handbroms, bilen är tillverkad 200212 och går som en 2003, V70 med stora motorn....250hk.

På volvo sa dom att den har elektrisk handbroms och i Haynes finns det inte ens med en bokstav om att det ens existerar någon elektrisk handbroms.

Fundersam.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Fast det är inte så svårt att se om den är elektrisk eller inte, har du en vanlig "krycka" så är den mekanisk. Elektriska har en liten knapp man drar/trycker på.

Om det inte finns flera varianter förstås, då har jag fel ;p
av Jimpen89
Vet inte om du blandar ihop siffror, men har du en - 03:a har du inte elektrisk handbroms. Du har hamnat i fel forumsdel och läst fel guide helt enkelt
Denna guide och forumdel är för V70 -08 och nyare
av Tikkapower
Jimpen89 skrev:Vet inte om du blandar ihop siffror, men har du en - 03:a har du inte elektrisk handbroms. Du har hamnat i fel forumsdel och läst fel guide helt enkelt
Denna guide och forumdel är för V70 -08 och nyare
Ahhh, det förklarar en hel del. Är ju medlem i detta forum, men tänkte inte på det utan googlade "hur man byter bromsbelägg bak på volvo v70" och då hamnade jag här....lite klantigt av mig kanske att inte kolla så att jag hamnade i rätt del av forumet.

Men, det har ju något gott med sig. Jag har lärt mig hur man byter belägg på en v70 08 eller nyare :D

Tackar för all hjälp ändå.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 19

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]