Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Det är ganska roande att ha framme menyn My Volvo och titta på när start/stopp blir grön och tillgänglig. Ibland inte tillgänglig efter att saktat ner på motorväg. Verkar inte heller fungera ifall man stannar med hjulen pekande åt sidan! Ja, jag blir inte klok på det, hur och när är den tänkt att fungera? Ibland i varje korse i Göteborg, ibland inte på ett tag. Jag antar att det har med hur mycket spänning det är i batteriet? Spännande i vilket fall.
Användarvisningsbild
av crumpets
Så fort nånting begär moment dör stopstart. Det kan t.ex. vara styrservo pga att du ställt hjulen för snett, generator, AC, regenerering, m.m.
av oldtimersmc
Vanligast är väl låg laddning på batteriet ex efter flitigt användande av värmaren.
av mattish
Snart kommer den inte fungera alls. Temp mellan 0-30 är den aktiv (eller så kanske det är 25...
Användarvisningsbild
av Robbi
mattish skrev:Snart kommer den inte fungera alls. Temp mellan 0-30 är den aktiv (eller så kanske det är 25...
Jaha? Jag tror att det måste vara 30 då det fungerade utmärkt i somras i hettan. Vill jag minnas?
Användarvisningsbild
av hållundan
Robbi skrev:
mattish skrev:Snart kommer den inte fungera alls. Temp mellan 0-30 är den aktiv (eller så kanske det är 25...
Jaha? Jag tror att det måste vara 30 då det fungerade utmärkt i somras i hettan. Vill jag minnas?
Det hänger som sagt ihop med ovanstående.. Kör du inte fullt spröt på ACn så kanske start/stopp lirar i varma temperaturer också.

Dum fråga i allmänhet som jag inte kollat, men har XC70 D4 VEA Start/stopp? Borde den ha va?
av mattish
Ja VEA har start/stopp.

Start/stopp slutar att fungera över 30 grader oavsett om du har acn på eller ej.
Orsak enligt displayen är "Yttertemperatur" när den slutar att stanna motorn.
När den inte stannar pga. ac står det "Kupeklimat" eller något liknande.
När den inte stannar vid svängda hjul står det "Manövrering".
av Leafs
Lånar och bumpar tråden lite....

Jag har haft bilen i min signatur ett tag nu, och även kört en del stadskörning, men hittills aldrig lyckats få S/S att vara verksamt.
Trots 10 plusgrader, och normal motortemp (borde iaf vara det, tack för att ni tog bort tempmätaren, Volvo....)
Inga varningar om låg batterispänning etc. Har aldrig kört parkeringsvärmaren, men jag antar att hjälpvärme har gått vissa gånger.

Jag läste tidigare om någon givare på hjälpbatteriet, är det där man borde börja leta ett eventuellt fel?

Det känns lite långsökt att det så många gånger kan ha berott på faktorer som tidigare nämns i tråden.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]