- ons 12 nov 2014, 12:42
#917261
Det brukade gå att hitta lite olika diagram till olika motorer, förr i världen, förutom vridmoment /effekt. Bland annat har jag sett en variant där man lägger in bränsleåtgång per kWh (eller hästkraftstimme, som det hette en gång) som en funktion av varvtal eller effekt. I princip kan det visa vilket effektområde eller varvtalsområde som motorn är mest bränslesnål inom (där man får ut mest energi per liter bränsle). Mycket generellt kan man säga att bränsleeffektiviteten är bäst vid vridmomentstoppen om man har varvtalet som variabel och att den är bäst i närheten av halva toppeffekten, om man tar effekt som variabel. En stor motor som får gå slött största delen av tiden går inte optimalt, då bör man ha en mindre motor. En liten motor som får gå hårt större delen av tiden är inte heller optimal, där vore en större motor bättre. Troligen är skillnaderna mindre påtagliga med moderna konstruktioner, men grundprincipen finns nog kvar att ta hänsyn till.