Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ersj
hebbe skrev:Jag lämnade in min bil på bilia för kontroll igår. Och ljuset stog lite flr lågt. Dom justerade det och nu är det mycket bättre.
Okej. Tycker mitt halvljus lyser lite kort också, nästan lite obehagligt att köra ibland. Lyser bra där det lyser men är nog nästan behagligare att köra S60 med halogen. Ska köra mörkerkörning imorn och ska tänka extra på det då. Får kanske bli att lämna in den på Volvo så kan de förhoppningsvis ställa upp det lite
av MB77
Var idag hos ÅF och fick ljuset justerat, precis som jag misstänkte så var det lågt ställt från fabrik.

Får se hur mycket det gör ikväll.
Användarvisningsbild
av ersj
Jag har också varit hos Volvo men de skruvade bara upp det lite då det nästan stod rätt. Har inte hunnit prova än, men tror inte det blir så stor skillnad.
av MB77
Mitt var också nästan rätt, bara en liten justering. Bliv betydlig bättre än innan men halvljuset på V40 CC är INTE bra.
Har xenon ljus.
av perhall
Alla nya VOlvo jag har köpt har haft för lågt halvljus. Har sagt till dem sista gångerna att justera så att det står så högt det bara är lagligt. Då blir det bra.

Annars är väl Xenon i V40 ok om än inte det bästa. Helljuset är ju bra jämfört med tyskar som inte har två extra fjärrljus (halogen).
PH
av perhall
Henkan skrev:Är det någon som vet om man kan justera helljusets höjd på något sätt? Mitt vänstra pekar upp mot trädtopparna.
Det går.
1. Du har krockat lite.
2. Lampan är felmonterad
3. Strålkastaren är feljusterad.

Det är tre skäl till att ett helljus pekar mot trädtopparna. Hoppas på det sista (för du har troligen inte bytt helljuslampa än, de brukar hålla fem år).
PH
av Henkan
perhall skrev:
Henkan skrev:Är det någon som vet om man kan justera helljusets höjd på något sätt? Mitt vänstra pekar upp mot trädtopparna.
Det går.
1. Du har krockat lite.
2. Lampan är felmonterad
3. Strålkastaren är feljusterad.

Det är tre skäl till att ett helljus pekar mot trädtopparna. Hoppas på det sista (för du har troligen inte bytt helljuslampa än, de brukar hålla fem år).
PH
Jag har inte krockat.
Lampan är inte felmonterad. Jag har visserligen konverterat till xenon på helljuset men det stod fel på halogen också.
Strålkastaren är inte feljusterad, halvljuset står rätt.

Finns det några gömda justerskruvar inuti strålkastaren?
Användarvisningsbild
av ErikV40
I senaste numret av ViBilägare jämfördes V40 mot Seat Leon och Mini Cooper. Testet visade att V40 har något kortare ljus än dessa bilar. Det handlar om 2-3 meter.
Bilagor
Ljustest.JPG
Ljustest.JPG (529.68 KiB) Visad 492 gånger
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Har spenderat för lite tid i bilen verkar det som, blev mörkrädd på skogsväg igår!
Som någon skrev, det lyser bra där det lyser, men är på tok för kort ställt. Så det blir att skruva upp på verkstaden

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]