Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Har under en längre tid följt och läst här på forumet om havererade AC-kompressorer som förorsakat totala motorras, vilket gjort många mycket oroliga. Söker man på nätet om detta "kända och frekventa" motorrasfenomen på tidiga V70II så nämns det inte i samband med kända fel relaterade till nämnda volvomodell!?

Exempelvis följande begagnattest:

http://mhf.se/client/files//mf/2013-01/ ... %20V70.pdf

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... MPiIrqWjgQ

Det finns hur många begaganattest/ inför köpråd/ se-upp-med-råd som helst på nätet (svenska, tyska, engelska, amerikanska mm) utan att skuren AC som lett till motorras nämns. Börjar tro att detta förstorats upp till den milda grad att det antagit formerna av en skröna.

Kan någon som är insatt i ämnet klargöra för hur det förhåller sig en gång för alla?
Senast redigerad av 4 Yaniz, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Blandar du inte ihop det nu? Det som skrivs här då och då är motorras på grund av brusten kamrem.
av Yaniz
SvenB skrev:Blandar du inte ihop det nu? Det som skrivs här då och då är motorras på grund av brusten kamrem.
Det jag hänvisade till var brusten kamrem p g a lagret till ac-kompressorn alt spännrullen skurit, multiremmen trasats sönder och trasslat in sig i kamremmen med motorras som följd. Finns hur mycket som helst om detta på forumet/ kategorin.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var inte så du skrev.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Man kan nästan tro att samtliga 5:or (är väl dom som är värst drabbade?) rasar innan 15.000 mil om man ska tro det man läser här :wink: .
Allvarligt, vilka årsmodeller har denna minst sagt undermåliga AC och hur ofta ska remmarna bytas på en 11:a?
av Yaniz
SvenB skrev:Det var inte så du skrev.
Du får gärna läsa om texten fler än en gång. Texten försvinner inte, den slits inte för det ... ??:-/
av svedan
Känt fel? Många grejer fixar biltillverkaren vid service utan att man vet om det. Känt var i alla fall detta med dåligt lager i AC:n (D5, kanske bara -08). Volvo hade ju förlängd garanti med 60 månader! Så "känt" var det ju. När lagret skar, så slirade remmen och brast. Otur om den trasslade in sig i kamremmen. I mitt fall så stod Volvo för motorreparation ( vid 11000 mil). Såg internfakturan...ca 50 papp! Sedan om det inte står i någon test eller någon kallar det skröna, funderar jag inte över. Jag vet bara vad som hände...
av Yaniz
svedan skrev:Känt fel? Många grejer fixar biltillverkaren vid service utan att man vet om det. Känt var i alla fall detta med dåligt lager i AC:n (D5, kanske bara -08). Volvo hade ju förlängd garanti med 60 månader! Så "känt" var det ju. När lagret skar, så slirade remmen och brast. Otur om den trasslade in sig i kamremmen. I mitt fall så stod Volvo för motorreparation ( vid 11000 mil). Såg internfakturan...ca 50 papp! Sedan om det inte står i någon test eller någon kallar det skröna, funderar jag inte över. Jag vet bara vad som hände...
"Jag vet bara vad som hände..." Vad är det för svammel? Ja, du vet bara vad som hände, men när media utvärderar en bilmodell så brukar det inte konstateras att det bara händer, utan påpekas att det är något man bör se upp med och betänka vid begagnatköp. Det är väl själva grundtanken med utvärderingar eller har jag missat något? Min poäng var att ac-haveri > multiremstrassel > brusten kamrem = totalt motorras aldrig nämns vid inhemska som utländska utvärderingar av tidiga V70II. Förstår inte varför då andra brister påpekas om det är sånt som bara händer ?:-/
av svedan
Tja, om det som hände min bil är svammel, kan väl jag stå ut med.
Om en journalist inte vet om att en kompressor som tidigare rasat så ofta att tillverkaren utfärdar en 60 månaders goodwill och därför inte skriver att felet finns, kan jag också stå ut med.
Fast jag bara svamlar lite :)

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]