Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Saibot
Tjena

Monterade en LED ramp på v70'n häromdan och nu brusar det i radion när rampen är igång, brusar mindre på vissa kanaler och högre på andra. Jordningen är på jordningsplinten till höger höger om relä/säkringsboxen där plusen kommer från batteriet(v70 2006). Så reläet samt minus från rampen delar bult med en annan jordningskabel som går till nått.

Det är ingen oxidering på plinten. Kan det vara drivkretsen i rampen som fukkar med radion via jord eller reläet? Finns det nått filter att köpa och vad heter det isf?
av rid54
Det är drivkretsen i rampen. Undrar var den är tillverkad... normalt ska sådan utrustning vara skärmad så den inte stör annan utrustning, men det kanske inte är så noga överallt. Ett filter som föreslagits låter som bästa fixen.

Det är elektroniken i spänningsanpassningen mellan 12 V och LED:arnas drivspänning som ger en massa övertoner, ända upp i radiofrekvens, tydligen.
Billiga LED:ar är rena störsändarna !.
Felsökte en båt där ägaren bytt allt till led , (35 spottar.)
AIS och vhf funkade plödsligt dåligt , samt att plottern emellanåt var uppe på land och virrade...
Det tog en liten stund innan jag misstänkte led:arna, men plockade med ett par till verkstan , dessa kollades mot ett instrument som vi normalt kollar effekt och modulering på kom-radio med , varje led-spot "sände" med 0,2w :-O , (samma som en vanlig mobiltelefon mao) ...

Så joo. dom stör ut mycket ..
blådåren skrev:Billiga LED:ar är rena störsändarna !.
Felsökte en båt där ägaren bytt allt till led , (35 spottar.)
AIS och vhf funkade plödsligt dåligt , samt att plottern emellanåt var uppe på land och virrade...
Det tog en liten stund innan jag misstänkte led:arna, men plockade med ett par till verkstan , dessa kollades mot ett instrument som vi normalt kollar effekt och modulering på kom-radio med , varje led-spot "sände" med 0,2w :-O , (samma som en vanlig mobiltelefon mao) ...

Så joo. dom stör ut mycket ..
Haha aj fan. LED från kina är mycket ljus för pengarna. Dock är ju vissa detaljer under all kritik, som störningar tex.

För att återkoppla lite, EMC filtret fungerade utmärkt och det brusar nästan inget längre. Med tanke på vad jag sparat in jämfört med en märkesramp så är jag väldigt nöjd.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]