Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dave76
Ska precis till att beställa en V70 Classic och funderar på om det är värt att lägga till integrerade bälteskuddar. Är det någon som har bälteskuddar och har någon åsikt?

PS. Fick höra av min säljare idag att det är på upphällnng med V70 Classic. Tydligen är bilarna på väg att ta slut...Tycker det låter konstigt, vet inte riktigt vad man ska tro.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Jag har bälteskuddar i min V70-02, jag tycker inte de ser helt bekväma ut för småttingarna, och uppenbarligen tycker inte barna det heller.

Det går hellre och hämta en lös bälteskudde från bakluckan eller sin bältesstol från den andra bilen bara för att slippa sitta på den inbyggda bälteskudden.

Om det är samma i 07:an som i min 02:a skulle jag lägga de pengarna på att par riktiga barnstolar istället.

För ett antal år sedan kom jag över Recaros bilbarnstol till ett hyfsat pris,
min 12-åring vägrar lämna den, trots att han suttit i den sedan har var 4, lillsyrran är hur sur som helst då hon vill ha en likadan.

Som sagt, personligen skulle jag lägga pengarna på lösa barnstolar istället, det är dessutom flyttbara.

//
Micke
av Drogen
Jag har en integrerad "kudde" i mitten på min S80. Den är ingen höjdare som permanent stol men bra att ha när kusinbarnen, kompisar eller annat småfolk ska åka med. Praktiskt att slippa flytta extrakuddar mellan bilarna. Men som ordinarie barstol rekomenderar jag något bättre.
Användarvisningsbild
av Larre
Jag skulle också lägga pengarna på lösa kuddar.

Framförallt med tanke på att de integrerade saknar de "anordningar" som sitter på sidorna av många lösa kuddar av idag. Vet inte vad de kallas de där anordningarna, men syftet med dem är att hålla bilbältet på rätt plats över barnen.

Dessutom har de lösa bättre sidostöd och är djupare.

Ofta finns löstagbara ryggstöd till dessa lösa kuddar också. De är toppen även när barnen egentligen växt ur ryggstödet. När man reser långt kan de luta huvudet åt sidan när de sover och få väldigt bra stöd. Se t ex "Britax Kid Standard".

Nackdelen med de lösa kuddarna är att de tar mer plats i baksätet, men det är bara kännbart t ex för oss som har tre barn: en bakåtvänd i framsätet och två på varsin kudde. Då är det trångt att få plats för den förälder som inte kör. (Om man inte har en tredje sätesrad förstås som man kan deportera två av barnen till).

Hoppas du får ut något av detta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har det i min V70 och det är mycket praktiskt tycker jag när kompisars barn åker med ibland etc. Däremot är det ju ingen permanent lösning för barn i den egna familjen, vår egen dotter sitter i en Britax Kid plus stol.

Det finns en liten till nackdel med integrerade kuddar, och det är att dom är lite hårdare, så ett baksäte utan dessa inbyggda kuddar är lite skönare att sitta i.

/Martin
av Daniel242
Kör med intergrerade stolar i min v50 och det funkar kanon.. Sonen tycker det är kanon att sitta på.. Ger mer plats för benen ochså.. Med vanlig kudde har dom ju benen rakt i ryggen på framstolarna..
av Frigge
Använder oxå dom inbyggda till mina 2. Tycker det fungerar perfekt och det tycker dom oxå. På långresa får dock den mindre sitta i en "riktig med sidoskydd eftersom hon får gamnacke när hon somnar i den inbyggda :lol:
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]