Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
När jag var inne på Volvo för att byta till vinterdäck, passade jag på att titta när de tog loss bakdäcket. Det såg annorlunda ut, kraftigare dämpare med extra gummi nedtill. Jag frågade volvokillen och han tittade och kände och blev förvånad och bekräftade att det var nivå regl. Så det verkar vara väldigt dåligt med informationen.
Användarvisningsbild
av Robbi
JE Jr skrev:Hållundan: Var det nåt säljaren sa eller vek du in huvudet under bilen och kikade själv?
Precis! Säljarna har sällan koll.
Användarvisningsbild
av hållundan
JE Jr skrev:Hållundan: Var det nåt säljaren sa eller vek du in huvudet under bilen och kikade själv?
Har bara gått på säljarnas utsagor (den ena sa att han hade tittat på deras utställningsbil, Sport Edition).
Ska till Bilia idag igen och kika lite och kommer att spana själv.
Användarvisningsbild
av Robbi
Du ser det lätt om du tittar på den bakre stötdämparen och den har en sådandär dragspelbälg i svart gummi nedtill.
Användarvisningsbild
av hållundan
Ytterligare en resa. :)

Var på Bilia Sisjön (GBG) och spanade på deras utställningsbil. Nivåreglering.
Säljaren bekräftade dock att detta utgått per produktionsvecka 45, och således inte med (likt tidigare nämnt i tråden). Frågade givetvis samtidigt vad det faktiskt är för skillnade på ett "vanligt" XC70-chassie och XC70-sport, då svarade han att det var "några skillnader" och att "Sportchassiet" är något styvare. Vad det innebär rent hårdvaru- och/eller sättningsmässigt stor dock lite skrivet i stjärnorna.

Efter provkörning av en fullsmetad XC70 Sport D4 (AWD var det, dessvärre) kan jag ändå konstatera att chassiemässigt är det ju rätt stor (milsvid) skillnad mellan min nuvarande V60 R-design och XC70n. Föga förvånande ändå såklart.

Jag gillar XC70n, men det kommer nog att dröja ett tag innan man vänjer sig, för så många stora (uppenbara, givetvis) skillnader det är mellan V60 och XC70 lär det tag ett tag som sagt. I grund och botten är ju V70/XC70 en bra mycket äldre modell än V60, och det känns ju. Rätt tydligt.
Användarvisningsbild
av Robbi
hållundan skrev:Ytterligare en resa. :)

Var på Bilia Sisjön (GBG) och spanade på deras utställningsbil. Nivåreglering.
Säljaren bekräftade dock att detta utgått per produktionsvecka 45, och således inte med (likt tidigare nämnt i tråden). Frågade givetvis samtidigt vad det faktiskt är för skillnade på ett "vanligt" XC70-chassie och XC70-sport, då svarade han att det var "några skillnader" och att "Sportchassiet" är något styvare. Vad det innebär rent hårdvaru- och/eller sättningsmässigt stor dock lite skrivet i stjärnorna.

Efter provkörning av en fullsmetad XC70 Sport D4 (AWD var det, dessvärre) kan jag ändå konstatera att chassiemässigt är det ju rätt stor (milsvid) skillnad mellan min nuvarande V60 R-design och XC70n. Föga förvånande ändå såklart.

Jag gillar XC70n, men det kommer nog att dröja ett tag innan man vänjer sig, för så många stora (uppenbara, givetvis) skillnader det är mellan V60 och XC70 lär det tag ett tag som sagt. I grund och botten är ju V70/XC70 en bra mycket äldre modell än V60, och det känns ju. Rätt tydligt.
Jag utgår nog att automatisk nivåreglering ingår inte automatiskt efter v. 45, för att kan man välja till det för 5000:- i byggappen. Sedan är det så att andra saker ingick, som inte gjorde det när jag beställde och fick nivåregleringen. Så det går väl jämnt ut. Jag har sport edition och chassit är lite mer modernt, lite styvare, sådär 20% tror jag och det gör att den annars omoderna XC70 blir lite modernare. XC70 är lite svampig original, vissa kallar det amerikakomfort. Klart att det är skillnad mellan V60 och XC70, det är ju stor storleksskillnad och höjdskillnad. Men jag tror nog att V60-brukare känner igen sig mer i bilens krängningar med Sport edition än med originalchassit. Jag har kört några långresor nu och jag kan bara skratta mig lycklig över min bil med den bästa komforten jag har upplevt. Jag hade nog inte blivit nöjd med originalchassit. Nivåregleringen tycker jag du ska välja till, det är skönt att bilen inte sjunker ihop när man lastar tungt vid semester och så, eller när bilen är full med passagerare.
Användarvisningsbild
av hållundan
Robbi skrev: Jag utgår nog att automatisk nivåreglering ingår inte automatiskt efter v. 45, för att kan man välja till det för 5000:- i byggappen. Sedan är det så att andra saker ingick, som inte gjorde det när jag beställde och fick nivåregleringen. Så det går väl jämnt ut. Jag har sport edition och chassit är lite mer modernt, lite styvare, sådär 20% tror jag och det gör att den annars omoderna XC70 blir lite modernare. XC70 är lite svampig original, vissa kallar det amerikakomfort. Klart att det är skillnad mellan V60 och XC70, det är ju stor storleksskillnad och höjdskillnad. Men jag tror nog att V60-brukare känner igen sig mer i bilens krängningar med Sport edition än med originalchassit. Jag har kört några långresor nu och jag kan bara skratta mig lycklig över min bil med den bästa komforten jag har upplevt. Jag hade nog inte blivit nöjd med originalchassit. Nivåregleringen tycker jag du ska välja till, det är skönt att bilen inte sjunker ihop när man lastar tungt vid semester och så, eller när bilen är full med passagerare.
Så är det säkert att man dribblat lite med innehållet i de olika paketen.

Kort sammanfattat känns det ändå som att man får med jävligt mycket grejer nu till XC70 Sport (eller övriga också, för den delen). Märks att det börjar vankas sluttamp på livscykeln. Men visst, kampanjer kommer och går. Nu får man ju dessutom vinterhjul med, fram till 30/11...

När det gäller nivåreglering och 5000 spänn för det kommer jag nog inte att klicka i det. Dels för att förmånsvärdet verkar åka upp exponentiellt så fort man bara tänker på utrustning och att jag sällan lastar såpass mycket.
Användarvisningsbild
av Robbi
Ja...man ska ju aldrig kolla på kampanjer efter man har köpt sin bil men Guuuudddd. Jag skulle haft is i magen och väntat. Nu får jag istället motivera mig med, äsch inget för mig, ingen sport edition, plingplongpaket vem vill ha det, några småsaker som saknas, gamla motorn och växellåda...men i det tsora hela, jag hade huggt denna bilen rakt av för det priset :shock:

http://www.bilia.se/EPiUpload/SV/Kampan ... /index.htm
Användarvisningsbild
av hållundan
Robbi skrev:Ja...man ska ju aldrig kolla på kampanjer efter man har köpt sin bil men Guuuudddd. Jag skulle haft is i magen och väntat. Nu får jag istället motivera mig med, äsch inget för mig, ingen sport edition, plingplongpaket vem vill ha det, några småsaker som saknas, gamla motorn och växellåda...men i det tsora hela, jag hade huggt denna bilen rakt av för det priset :shock:

http://www.bilia.se/EPiUpload/SV/Kampan ... /index.htm
Nä, man ska aldrig se tillbaka och fundera över om man borde väntat eller inte...

Jag beställde igår. Blev en XC70 Sport som diskuterats här.

D4 VEA manuell fwd, ice white, Freja black, driver support och business edition, parkeringshjälp fram, tonat, vinterhjul, fast drag och en lastrumsmatta. Slutade på runt 340. Känns som jävligt mycket för pengarna som sagt.

Bara vänta som återstår nu då...
av perhall
BMW, Audi och Merca har ju sänkt priserna rätt rejält, det sätter också press på Volvo. Får mycket mer Audi, BMW el Merca idag för 380 t ex än för 2-3 år sen.
Sjuk marknad, blir bara mer och mer grejer för samma eller mindre pengar..
PH
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]