Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
ER skrev:Räcker att bläddra lite på menyn med hjulet på blinkersspaken och hålla in knappen så är DSTC inaktiverat., iaf var det så på 08:or
Så kan jag göra på min XC60 också, men den avaktiverar inte helt för det, den ger lite mer utrymme men inte helt fritt.
av Exquattro
Har kört min på snötäckt racerbana och med DSTC avaktiverat så mycket det går, så är det riktigt roligt. Även om funktionen inte försvinner helt så går det ändå att köra på riktigt bra, där var faktiskt Haldex 5:an kul med härlig kontroll och lagom ställ i kurvorna. Bra med gas höll Haldex sysselsatt och ett kul chassi, inte dumt alls faktiskt.
av Amli
Malmstroem skrev:Jag har också en BMW som jag kan slå av ESP på. Orsaken att jag inte tycker att det är en bra lösning är att jag inte har något behov att möta någon bredsladdande förare som överskattat sin körförmåga.

Skaffar du dig en "track car" så kan jag se fördelarna med att kunna slå av ESP. Men inte på en Volvo, eller BMW med minsta motorn.
Med resonemanget kan man lika gärna strypa alla bilar i Sverige vid 120km/h.
av Meco
Rudolfs skrev:Tja!

Ni som har V60 och AWD. Jag är ju 26… O gillar ju o kunna leka lite när det är snö… Är det helt o glömma med denna bil och jag behöver handla en gammal bmw som lekbil eller går det o sladda lite med V60? Jag har själv en V60 D4 AWD som ska hämtas snart från handlarn.

Tacksam för svar av folk som inte vill påpeka hur jag ska köra :)
Du kan inte göra snöänglar i stället? Spar lite på miljön också.
av Amli
Malmstroem skrev:Varför det?

Ditt resonemang går logiskt ut på att om du kör fortare än 120 km/h så ska du ta av dig säkerhetsbältet...
Nej, det är inte samma sak och uppenbarligen förstår du inte vad jag menar. Jag vill inte möta en fartdåre i 160km/h men jag begär inte att bilarna inte ska gå fortare än det som är tillåtet på svenska vägar för det. På samma sätt som jag inte vill förbjuda alkoholen för att jag inte vill möta en berusad förare. Ditt resonemang anser jag baseras på att du inte litar på andra förare och då vill ha regler, begränsningar och förbud. Ska vi förbjuda alla bilar som inte har antisladd?

Det är fortfarande lagar som talar om vad som gäller i trafiken och det får man utgå ifrån att de som har körkort känner till. Vill man däremot använda sin bil för att sladda runt på t ex en isbana, ska detta vara fullt möjligt anser jag.
av Malmstroem
Du kan köpa precis vilken bil du vill -- och använda den till precis vad du vill.

Du har absolut rätt i att jag inte litar på andra förare. Jag litar inte heller på mig själv. Det finns ingen människa som är fullkomlig och aldrig gör misstag -- och därför tycker jag att det är bra att det finns aktiva och passiva säkerhetssystem.

Ingenstans har jag skrivit om regler, begränsningar eller förbud. Men precis som jag tycker att det är dumt att inte använda säkerhetsbälte så tycker jag att det är dumt att inte använda antisladd om det finns. Din koppling till att förbjuda alkohol och att begränsa topphastigheten är rätt irrelevanta så vitt jag kan se. Aktiva säkerhetssystem hjälper till även om användaren är laglydig...

Jag anser därmed fortfarande att det inte finns någon orsak att enkelt kunna koppla bort säkerhetssystem.
av Amli
Jag tycker inte heller det ska vara enkelt att gå att ta bort antisladdsystemet, men det ska gå att göra om man vill. Du skriver å andra sidan pga att din rädsla att möta bredsladdande förare vill du inte att den möjligheten ska gå över huvudtaget (sätta begränsningar, förbud att stänga av...). Därav mina jämförelser som tydligen inte nådde ända fram.
Vi tycker helt enkelt olika i frågan.

Sedan andra människors förmåga att köra bil är en helt annan fråga.
av Rudolfs
Meco skrev:
Rudolfs skrev:Tja!

Ni som har V60 och AWD. Jag är ju 26… O gillar ju o kunna leka lite när det är snö… Är det helt o glömma med denna bil och jag behöver handla en gammal bmw som lekbil eller går det o sladda lite med V60? Jag har själv en V60 D4 AWD som ska hämtas snart från handlarn.

Tacksam för svar av folk som inte vill påpeka hur jag ska köra :)
Du kan inte göra snöänglar i stället? Spar lite på miljön också.
Snöänglar gör jag bara när jag rökt på. Och så använder jag dubbdäck också. Gärna på Hornsgatan.
Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]

230fk går snålt

Nu har jag kollat sladdarna och upptäkt en sk[…]

Strålkastartorkare S60-03

När ptc-säkringar åldras tror jag […]