Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
Säkert sanning att vissa blir gnälligare med tiden. Många djur blir folkilskna när de blir äldre. Kanske samma med vissa människor. :lol: Jag själv är mycket mer intresserad av bekvämlighet än Breda däck och tejpade fejktanklock. Skall jag ha breda däck så kör jag bil designad för det och en enkel slit-o-släng-bil så kör jag det. Däremot så gör fåfängan att det är trevligare att ha en Jaguar på garageinfarten än en VW polio.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lucif3r skrev:Det är väl snarare så att ju äldre man är desto gnälligare är man :mrgreen: dvs "äldre" brukar känna av breda eltejpsdäck betydligt mer än t ex en 18åring.
Jag tror inte det har med "gnällighet" att göra så mycket. För en äldre person är det kanske inte lika viktigt att vara "cool". Då är funktionen kanske viktigare. Men visst kommer mina 17 tummare på till våren, så fåfängan är inte helt borta. :D :-)-)
Användarvisningsbild
av Camel
perin skrev:Men var har jag skrivit att man inte kan märka skillnad på olika dimensioner och spårning bara för att man är 30+???
Ingenstans. Det var helt och hållet min snabba tolkning. Men hur som helst är det ca ett par decennier sedan jag var 30 år. Så jag kanske borde vara lite för gammal för debatten? :wink: Men vad gäller olika däcks uppförande så märker jag skillnad fortfarande trots min ålder. :mrgreen:

Jag vill tillägga att när man var yngre var däckvalet en fråga om man skulle ha 14 tum eller 16 tum. Och valet stod kanske mellan 170 bredd eller 195 bredd. Kanske 205 om man ville vara extrem. Idag har jag 205/60 R16 som vinterhjul och det betraktas idag som en högs normal storlek (på gränsen till lite tunn för att sitta på en V70). Det mesta ändrar sig med tiden...
Användarvisningsbild
av perin
SvenB skrev:
perin skrev:Jag inser att jag är för gammal för den här debatten! 30+! (D)
Varför skulle du vara det? Det var jag som startade denna tråden, och jag är definitivt mer än 30+ :-)-)
Kommentar mest med glimten i ögat. Hoppades att det skulle vara underförstått med valet av smilie. (D)
Användarvisningsbild
av perin
Lucif3r skrev:Det är väl snarare så att ju äldre man är desto gnälligare är man :mrgreen: dvs "äldre" brukar känna av breda eltejpsdäck betydligt mer än t ex en 18åring.
Det kan också stavas erfarenhet! :lol:
Användarvisningsbild
av Perc
Då jag var 18 tyckte jag det var helt normalt med slitna strålkastare och dassiga H4:or så man inte såg ett skit då det var höstmörkt och regn. Det var också helt normalt att behöva sitta med foten på gasen när man körde landsväg, farthållare var inte att tänka på. Bilen låste man upp med nyckel och dessutom fick man växla själv.

Idag är jag inte 18 längre och det skulle kännas jävligt trist att gå tillbaks till en sån bil. Är det det som kallas erfarenhet? :D
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag är 27, har farthållare men tycker inte alls om att använda den. Har under mina snart 3 år med bilen använt farthållaren max 10 gånger. Jag förstår det bekväma kring det men jag gillar inte känslan av icke-kontroll som infinner sig. Säkert en vanesak förstås.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
grillchips skrev:Jag är 27, har farthållare men tycker inte alls om att använda den. Har under mina snart 3 år med bilen använt farthållaren max 10 gånger. Jag förstår det bekväma kring det men jag gillar inte känslan av icke-kontroll som infinner sig. Säkert en vanesak förstås.

Äntligen någon som tycker ungefär lika som jag :-)-)
Hade farthållare på 945an och använde den typ 2 gånger under dom 8år jag hade den bilen :lol:
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]