Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej, grannen kom och frågade om jag kunde kika på stolen i hans saab 9-3 05a eller 06a kommer inte riktigt ihåg nu. Den gick enligt honom helt plötsligt inte att justera framåt/bakåt men rygg och svank samt höjdjusteringarna funkar som dom ska.
Rörde man reglaget för fram/bak så ''klickade'' det bara i motorn och höll jag handen på själva motorn så kände man att motorn försökte dra, efter lite olika handpåläggningar så slutade motorn helt att klicka och verkar helt död, men dom andra elfunktionerna i stolen fungerar utan problem.

Läste instruktionsboken och någon form av nödjustering alltså manövrera stolen manuellt verkar inte finnas, stolen står nu i det bakersta läget och bilägaren är 170cm lång och når inte fram till pedaler och ratt.

Har någon erfarenhet av detta?
Philuren82 skrev:Trasigt drev i motorn...
Möjligt men det verkade till en början att inte motorn orkade manövrera stolen, hade nåt drev havererat så borde väl motorn snurrat på utan att stolen rörde sig :???: Men som sagt nu verkar motorn helt död.
Hej igen, grannen skulle åka förbi lokala mekverkstaden i byn och se om dom hade någon lösning på detta. Återkommer med hur det går :)
Sattyg såna här grejor, tacka vet jag manuella stolar.
Eftersom motorn gick för tungt(klickade, som du beskrev det) så har den garanterat brunnit nu(eftersom den inte klickar längre), så en ny motor måste du ha oavsett.

Sen vad grundfelet är kan jag inte svara på. Kan ju vara allt ifrån kuggat drev, nå skit som ligger ivägen och blockerar osv osv.

Provade ni förresten att manövrera stolen utan att någon satt i den? Min 945a, manuell inställning iofs, var lite knäpp på det viset, gick inte dra fram/bak den om man satt i den :P
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]