Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Utifrån de inlägg som varit gällande förstörda partikelfilter så är det inget som händer med normalkörning, inga "fulboxar" och att man kör en lite längre tur när systemet varnar. Dessutom verkar det inte vara så många som fått denna varning.
Så med det kan vi avskriva argumentet att diesel som har självrengörande partikelfilter skulle vara ett problem vid val av diesel eller bensinare, även med ganska mycket korta körningar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja det tror och vet jag genom att "hänga" på forumet. :D Men de "problem" som framkommit rör mer byte av partikelfilter på bilar som kräver det i servicescheman, samt påfyllning av vätska.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av RWD
HakanF skrev:Tror ni att de som får problem med partikelfiltret hänger på forum?
Det är ju oftast de som får problem som skriver om det.
av mattish
RWD skrev:
HakanF skrev:Tror ni att de som får problem med partikelfiltret hänger på forum?
Den stora skaran som har problem lämnar in sina bilar lyckligt ovetande till sina verkstäder och betalar... Inte hänger dom här.
Användarvisningsbild
av perin
Visst finns det de som fått problem med sin partikelfilter, det finns det nog inga tvivel om. Det kan också vara av typen "icke problem", typ vad som seglades upp på 80 -talet när det blev lagkrav på katalysatorer.

Men det jag undrar över är varför man lägger 50-60 tusen extra för att köra diesel om man inte kommer upp i de milen som krävs för att nå "break-even"? Det kan givetvis vara dragbegränsningar men om allt annat är lika så förstår jag inte. I synnerhet som TS frågar om "Diesel och kortkörning?".
Användarvisningsbild
av SvenB
mattish skrev:
RWD skrev:
Den stora skaran som har problem lämnar in sina bilar lyckligt ovetande till sina verkstäder och betalar... Inte hänger dom här.
Detta gäller alla fel, inte bara problem med partikelfiltren.
Användarvisningsbild
av SvenB
perin skrev: Men det jag undrar över är varför man lägger 50-60 tusen extra för att köra diesel om man inte kommer upp i de milen som krävs för att nå "break-even"?
Vem bestämmer var "break-even" går. Det är inte bara kronor och ören som väger in.
Användarvisningsbild
av Robbi
perin skrev:Visst finns det de som fått problem med sin partikelfilter, det finns det nog inga tvivel om. Det kan också vara av typen "icke problem", typ vad som seglades upp på 80 -talet när det blev lagkrav på katalysatorer.

Men det jag undrar över är varför man lägger 50-60 tusen extra för att köra diesel om man inte kommer upp i de milen som krävs för att nå "break-even"? Det kan givetvis vara dragbegränsningar men om allt annat är lika så förstår jag inte. I synnerhet som TS frågar om "Diesel och kortkörning?".
Man kanske väljer diesel för att man märker vid månadsbetalning att bränsleräkningen sjunker drastiskt. Sedan spelar väl skatten in. Det är ju inte så att man finansierar 50000 mer för att ha till soppa utan de flesta ekonomiska verklighet är vad de kan punga ut vid räkningsbetalningen.
Användarvisningsbild
av RWD
perin skrev: Men det jag undrar över är varför man lägger 50-60 tusen extra för att köra diesel om man inte kommer upp i de milen som krävs för att nå "break-even"? Det kan givetvis vara dragbegränsningar men om allt annat är lika så förstår jag inte. I synnerhet som TS frågar om "Diesel och kortkörning?".
Skiljer väl inte 50-60 tusen

T4 Your Momentum (180 hk) 302 900
D4 Business Edition (181 hk) (Momentum+Teknikpaket) 335 000

En del av det får man väl igen när man säljer. TS var dessutom ute efter en begagnad så skillnaden är kanske redan mindre.
Sen är ju 180 dieselhästar med mer vrid inte riktigt jämförbart med en bensinmotor.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Har själv inte Volvia längre pga å[…]

Elpriset

Först betalar man abonnemangsavgift för […]

Den stora annons-tråden

Jaha de hade inte automat... haha.. såg inte[…]

När jag tänker efter så har alla m[…]