Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pasi
Hejsan !

Funderar på att köpa mig en andrabil och tittar lite mot en 855 . Vilken årsmodell skall man satsa på ? visst va det några årsmodeller som hade större problem som bla växel låda mm. Tips mottages. Något annat man bör känna till får ni gärna kommentera också !!

Mvh !!
av Uninium
Packboxen mellan motor/låda som är ett vanligt fel,sen är det många som har haft problem med att få i 1an+backen och det beror på att den ingående axeln blir torr,för att åtgärda det så lär lådan ner och axeln fettas in och det blir dyrt om man inte kan fixa det själv(tror detta är störst problem på 92-93 men ska låta det vara osagt) Sen kan det vara skrammel ljud från lådan och det är ingen fara,synkringarna som skallrar som en skallerorm 8)

annars är det inga större problem med den bilen,har haft min i snart 1år utan nå större problem.
av radik
pasi skrev:Hejsan !

Funderar på att köpa mig en andrabil och tittar lite mot en 855 . Vilken årsmodell skall man satsa på ? visst va det några årsmodeller som hade större problem som bla växel låda mm. Tips mottages. Något annat man bör känna till får ni gärna kommentera också !!

Mvh !!
Jag tycker du kan köpa min 850 GLT 92:a :) . Jag har haft min i över 2 år nu och har aldrig haft nåt stort problem med den. Jag fick byta splarvätskebehållaren och spolarpumpen men det kan ju hända alla bilar.
Annars är det som den andra luffaren skriver att när jag lägger i backen kan det vara trögs ibland..Men det e typ 1 gång av 10-15 kanske.
Användarvisningsbild
av Angel_Extreme
kan som de andra rekomendera 855, tror inte de skall vara ngt större fel på de lite "nyare" modellerna, sj har jag en 95a men har haft rätt mkt slitage strul =/
Användarvisningsbild
av Jan-E
Man bör väl leta efter en -95 eller nyare om man har råd.. Då gjordes motorn om till en med lägre inre friktion så den blev snålare och så fixade dem något så oljeförbrukningen minskade först o främst på GLT-modellerna (170 hk). Sedan så är ju fronten snyggare oxå på dem, tycker jag iaf..

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]