Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kbking
Jag skulle prova att gassvetsa en skarv till ljuddämparen och undrar vad jag kan använda för svetstråd. Går det förresten att ta vanliga pinnar till pinnasvets om man knackar bort skyddshöljet?

Annars var köper jag de rätta svetstrådarna till avgassystem?

Om jag använder elsvetsen, vad är lämplig ampere och vad är lämplig pinne?
av Clonetom
kbking skrev:Jag skulle prova att gassvetsa en skarv till ljuddämparen och undrar vad jag kan använda för svetstråd. Går det förresten att ta vanliga pinnar till pinnasvets om man knackar bort skyddshöljet?

Annars var köper jag de rätta svetstrådarna till avgassystem?

Om jag använder elsvetsen, vad är lämplig ampere och vad är lämplig pinne?
Med en gassvets finns stor risk att du smälter eller klumpar ihop innanmätet.
Och nej "pinnar" är för tjocka till att börja med om du inte har nån på typ 0,5 mm liggande ........

Byt dämpare istället eller ta en mig och mycket tätningsgucka

Svetstråd finns bla hos järnaffärer som säljer gas och svets utrustning.
Finns säkert online åxå
av Rådlös
Menar du vanlig, gammaldags acetylen/syrgassvets? Där duger väl nästan vad som helst, ren järntråd om man inte har något annat. Annars finns det väl svetstråd på närmaste större järnaffär eller byggmarknad. Var köper du gasen t.ex?
Att knacka bort beläggningen på svetselektroder måste bli en väldigt dyr svets. Sedan är dom väl rätt grova i diametern också.
Att försöka laga ett gammalt avgassystem med pinnsvets är dödfött. Jag förutsätter att du menar samma el-pinnsvets som du ville knacka bort beläggningen på? Du kommer att bränna hål på plåten direkt.
Köp nytt avgasrör i stället. Eller köp en MIG-svets.
av LarsBd
Prova att ta bort höljet på vanliga pinnsvetselektroder det borde fungera bra till gassvets. Svetsa tunnplåt med pinne är inte lätt men det går, strömmen ska vara låg och det är då klena dimensioner på pinne som gäller (max 2mm).
Enda sättet att få reda på om det går är att prova själv.
Användarvisningsbild
av lennarte
När jag var ung och grön fanns ingen mig svets, då användes gassvetsen till allt (även rostlagning). På den tiden var man tvungen att ha gymnastikskor på sig för att kunna springa ikapp plåten när man kom nära med svetslågan :lol: . Det är inte lätt att svetsa avgasrör med gassvets men det gäller samma som med all svetsning i plåt, börja värma på och lägga svets på den "tjockaste" delen och så får det "krypa ut" till det tunnare. Inget brännbart på 10-tals meter för rätt som det är trillar en "svetsdroppe" ner på golvet och delar sig i 1000 små stjärnor som är 1000 grader varma. Mig är lättare, men man får "snyggare" svetsar med gas. Om det nu skulle ha någon betydelse :P Man bör vara två, en som kollar så det inte börjar brinna (och kanske hålla i grejerna) och en som svetsar

Mvh
Lennart
av kbking
Tack var och en för bra svar.
Det blev så att jag införskaffade en migsvets och den var till stor nytta. Ömsom den och ömsom gasvetsen var vad jag använde. Och till att titta på, ser resultatet mycket bra ut, faktiskt.

Det är en 2009 års Volvo V70. En så pass gedigen bil kunde man förväntat sig ett bättre förutseende betr. ljuddämparens upphängning. Den är upphängd på ett ställe bara och så länge avgasröret var helt och inte avkapat som nu fungerade det bra, eftersom röret framåt då fungerade som stabilisator. Nu vill dämparen dippa på grund av att dämparens rör tenderar att vrida sig i skarvmuffen. Finns det någon bra lösning på detta problem redan kanske?

Är nog inte lätt att komma till, men annars kunde man kanske sätta någon loppa i båda ändar av skarvmuffen för då bleve det ju som ett helt rör igen? Annars är det, kan jag tänka, att försöka hitta bästa plats för ytterligare ett stag...hmm...
av *pettson*
Kanske jag bara som inget fattar men.. var hade det gått sönder för dej överhuvudtaget? På avgaset förstod jag men sen blev det värre.
av kbking
Var jag otydlig kanske. Jag skrev i första inlägget "skarv till ljuddämparen" och med det menade jag skarven mellan avgasröret och själva ljuddämparen, där i den skarven hade det rostat hål.

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]