...

Moderator: Moderatorer

Morcyklisternas företrädare verkar bara tänka på singelolyckor. Men även mötesolyckor måste väl vara farliga för MC? Och minskningen av dessa "gynnar" väl även MC förare. Men självklart är ett vajerräcke inte bra om motorcyklisten skall "klämma sig" emellan en bil/buss och vajerräcket om det är trångt, som det ofta är på 2+1 vägar.
Det där är extremt ovanligt. Man har så gott som helt byggt bort frontalkrockar på dessa sträckor.. T.ex förare som somnar och kommer över i mötande eller omkörningsolyckor med dålig sikt. Att någon voltar över har jag fått uppfattningen av är väldigt sällsynt.
Det gynnar som SvenB också säger såklart mc-förare också. Dom slipper möta en bil i sitt körfält. (Men absolut är vajerräcket farligt att köra in i för mc-förarna.. jag menar inte att förringa det, bara att det även finns vissa positiva delar med vajerräcket även för dem.. som nu SvenB sa.) :)
joel80 skrev:/.../ mc-förare också. Dom slipper möta en bil i sitt körfält. (Men absolut är vajerräcket farligt att köra in i för mc-förarna.. jag menar inte att förringa det, bara att det även finns vissa positiva delar med vajerräcket även för dem.. som nu SvenB sa.) :)
Som jag skrev ovan är det svårt att fastställa om totalt sett färre eller fler MC-förare förolyckas med vajerräcken eftersom det t.o.m. påstås att MC-förare numera undviker just vägar med vajerräcken. Om det är sant eller inte kan inte visas. Men om det är sant blir ju jämförande statistik helt meningslös. Men mittseparering har sparat många människoliv netto. Även med vajerräcken. Men som sagt: att förklara för anhöriga till en omkommen MC-förare att just deras situation beror på ett kalkylerat utfall kan vara moraliskt svårt.
Fast oftast är ju inte ett mitträcke i sig orsaken till en olycka..
Det är som du säger svårt att räkna på.. Hade inte mitträcket varit där kanske mc-föraren glidit över i mötande o blivit överkörd av en långtradare..
Ja, orsaker är svåra att fastställa. I dagens olycksutredningar tittar man ofta endast något steg tillbaka i orsakskedjan. I MC-olyckan jag tog upp som exempel kom man fram till att den direkta orsaken var att föraren tappade kontrollen och for in i vajerräcket. Här blir ju vajerräcket en del av överskridna systemgränser som medförde att föraren omkommer. Men det hade föraren kanske gjort ändå, eftersom denne kanske hade blivit överkörd i mötande körfält. Eller rest sig upp oskadd med skrapat skinnställ. Det kan man aldrig visa. Men man konstaterar också i samma rapport att den bakomliggande orsaken var kraftig acceleration i kombination med halt ytskikt på nylagd asfalt. Men man tittar inte på varför föraren gjorde en sådan fatal missbedömning. Här finns det mycket att lära. Framförallt när man kommer till varför förare gör misstag. Dålig kunskap om fordonets egenskaper? Syntes det inte att det var halt? Förvillades föraren av saknade vägmarkeringar eller vägutformningen? Var föraren frustrerad av något i den nära trafikmiljön? Men ofta konstaterar man bara att något har hänt. Man tittar sällan på händelsekedjor. Och nästan aldrig på eventuella trafikpsykologiska orsaker. Och då kan man svårligen bli optimalt bättre i trafiksäkerhetsarbetet. Jag har ingen aning om hur det var just i detta fall.
Jag borde skicka in alla mina filmer till trafikverket! Där kan dom analysera trafikmönster.. och kanske bygga om vissa utsatta stället där det jämt och ständigt blir incidenter! :D
Det enda de kommer att komma fram till är att "vi sänker hastigheten så är det ingen som dör" för att fixa nollvisionen...
joel80 skrev:Jag borde skicka in alla mina filmer till trafikverket! Där kan dom analysera trafikmönster../.../
Skicka in kan du alltid göra. Det enda som kommer att noteras är några hastighetsöverträdelser. Inget av de andra tokerierna kommer man att höja ögonbrynen för. Dagens devis i trafiksäkerhetsarbetet är: du kan köra hur illa som helst men passa dig noga för att köra över tillåten hastighetsgräns. Och är du cyklist så anpassas regelverket efter det praktiska körsättet. Så där kan man verkligen köra hur illa som helst och dessutom räkna med att regelverket anpassas därefter. På tur står cykling mot rött ljus och mot enkelriktat. Och i min värld kommer säkert undantag från hastighetsgräns inom gångområde att införas för cyklister. Det finns heller inga miljöbrott eller partikelbrott på filmerna så Trafikverkets intresse lär vara svalt. Däremot finns det en incident med en buss som trängde sig på motorvägen. Där kommer man naturligtvis ha åsikter om den stackars BMW-föraren. Varför underlättade han inte för bussen i sann miljöanda? Att förhindra kollektivtrafik är närmast kriminellt i andra sammanhang. Det blir det säkert snart på motorvägen också. Allt mer av dagens trafiksäkerhetsarbete går ut på just detta: att favorisera mer miljövänligt transportarbete. Så snälla Joel, skicka inte in filmerna. Trafikverket kan få ännu fler uppslag till trafiksäkerhetsarbetet serverade på fat. Bara tänk på alla de som kör sakta i dina filmer och dessutom skär över filer utan hänsyn. De förbrukar så lite bränsle som möjligt eftersom de kör kortast möjliga sträcka. Sann ECO-driving. :mrgreen:
Jag har fått tag på lite info. I en del filmer ovan är det skillnad på vajerräcke och stålräcke för bil. Men för en MC som kör omkull är det lika många stolpar som kan slå sönder kroppen. Sverige ligger etta i världen på andel MC-förare som dött pga räcken.

VTI kom med en studie för 10 år sedan om att antalet döda i MC-olyckor skulle öka ju fler räcken man sätter upp. Nu sätter man upp sidoräcken på 10 mil väg norr om Gävle i stället för de förlåtande områden (öppna släta ytor) som finns vid vägarna.

Varför har Trafikverket bestämt att man ska sätta upp sidoräcken på alla vägar över 80 km/h när man VET att det kommer öka antalet döda i trafiken?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]

Idag har vi loggat OBD-data under körning p&a[…]