Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
taxi skrev:För några år sedan köpte en taxiåkare en V70 -08 som levererades med 225:or. Bilen vara i princip okörbar så vi förare vägrade köra den innan han bytte till smalare däck. När det blev gjort gick den som den skulle. Dom som föredrar breda däck, kör dom bara sin bil på Nürburgring?
Exakt detta problem hade jag med min -04. Den spårade som fan med sommarhjulen, standarddimension, 225:or. Med vinterdäcken på 205 gick den fint.

Det har dock säkert hänt en del sedan 90-talet då V70N:ens chassi kom till.
av Lövet
Om en bil "spårar som fan" med 225or är bilen trasig. Antingen felaktiga hjulinställningar eller fel lufttryck.
Användarvisningsbild
av Camel
Håller med. Med 205:or slingrar sig min bil som en orm när man drar på ordentligt även om underlaget är slät asfalt. Men 245:orna går den stadigt rakt fram om det inte är alltför spårig vägbana. Helt annan stabilitet. Men jag är ju mycket mycket mer än +30 år så jag är definitivt för gammal för att märka skillnaden om man ska tro inlägg ovan. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Perc
Lövet skrev:Om en bil "spårar som fan" med 225or är bilen trasig. Antingen felaktiga hjulinställningar eller fel lufttryck.
Allt är väl relativt. Men jag anser inte att jag ska behöva sitta och med våld tvinga bilen att gå rakt när jag sitter och sover i 70 på en landsväg som råkar ha hyfsat djupa slitspår. Normal nordisk vägstandard. Och bilen var ju inte en Lotus Super Seven utan en V70 som förvisso råkade ha turbo.

Och absolut INTE när felet helt klart sitter i däckvalet. När jag gick till vinterdäcken (205 på 16" fälg) började bilen gå som folk.

För övrigt hade jag nybalanserade däck med bra lufttryck, originalfälgar, fräsch framvagn och korrekt hjulinställning.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, det är värt att offra lite komfort för det tycker jag.
Jag kör ju som bekant både med 19" och sänkning, detta är till stor del enbart estetiskt tilltalande. Skillnaden i väghållning från 195/60(55?)/15 till 225/35/19 var enorm och den blev ännu bättre med sänkningen. Nu ska man såklart inte förespråka buskörning etc och jag vill heller inte påstå att det är något jag utövar, men att slippa behöva ta mig igenom en kurva i knapp styrfart utan att det känns som att bilen ska kränga av vägen - ja, det är värt en minskad komfort.
En anledning till större fälgar+sänk var att de fyllde ut hjulhusen bättre vilket innan såg bedrövligt ut. Smaken är förstås som baken men mina modifikationer på min bil är enbart för egen vinning. Självklart är det kul att andra tycker att ens bil är tjusig men prio är att jag ska dra lite på smilbanden varje gång jag ser kärran, vilket jag också gör.

Jag ska däremot inte sticka under stol med att det är en ganska trevlig, om än trist, upplevelse att slänga på vinterfälgarna. Tystare kan jag inte påstå att det blir eftersom jag kör dubbat men att slippa parera varenda hål man ser i backen är en fröjd. Och visst spårar mina 225 mer än mina 195, men inte såpass mycket att det är ett bekymmer. Vid ojämnheter i marken så får man ju räkna med att det spårar med breda däck men om underlaget är bra så är det inga problem alls. Då har jag ännu inte gjort en hjulinställning heller.

Skulle jag köpa nya sommarfälgar idag är jag inte helt övertygad om att jag hade valt 19", jag hade nog kikat närmre på 18" för att kunna få lite högre gummi.
Användarvisningsbild
av perin
Camel skrev: Men jag är ju mycket mycket mer än +30 år så jag är definitivt för gammal för att märka skillnaden om man ska tro inlägg ovan.
Det är förmodligen mig du åsyftar eftersom ingen annan skrivit om 30+! Men var har jag skrivit att man inte kan märka skillnad på olika dimensioner och spårning bara för att man är 30+???
Användarvisningsbild
av SvenB
perin skrev:Jag inser att jag är för gammal för den här debatten! 30+! (D)
Varför skulle du vara det? Det var jag som startade denna tråden, och jag är definitivt mer än 30+ :-)-)
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]