- mån 10 nov 2014, 21:12
Min hade rullat 148499 när kompressorn tackade för sig och ropade till avbytarbänken.
Moderator: Moderatorer
Giggs skrev:Hade inne min på service idag (11500mil) och fick reda på att lagret hade börjat glappa, så ett kompressorbyte snarast var att rekommendera för att undvika..ja ni vet. Min drivrem gick förra året men hade då turen att det skedde 50 m hemifrån så jag lyckades hålla kamremmen oskadd.Men inte ska du behöva byta kompressor om lagret glappar (S) . Be dem byta lagret. Ett lager kostar ca: 300-600 kr och jobbet tar MAX EN TIMME för en mekaniker (gasen stannar i systemet), men finverkstan ska naturligtvis göra det lätt för sig och fakturera multum (N) . Åk till en AC-verkstad så ska du nog kunna komma undan med ca 1500 kr :-E
Nu är man på hal is igen.
10900 kr vill min volvohandlare ha för byte av kompressor.
Ska höra mig för imorgon efter lite fler offerter. Beställa kompressor (ny) själv verkar onekligen vara det lättaste sättet att spara in några kronor på i alla fall.
Yaniz skrev:Ja det har jag redan skrivit i början av denna tråd men det verkar inte som nån lyssnar på det örat :roll: Oftast är det ju lagret till frihjulet på kompressorn som ger sig. Är ju billigare och bara byta lagret.Giggs skrev:Hade inne min på service idag (11500mil) och fick reda på att lagret hade börjat glappa, så ett kompressorbyte snarast var att rekommendera för att undvika..ja ni vet. Min drivrem gick förra året men hade då turen att det skedde 50 m hemifrån så jag lyckades hålla kamremmen oskadd.Men inte ska du behöva byta kompressor om lagret glappar (S) . Be dem byta lagret. Ett lager kostar ca: 300-600 kr och jobbet tar MAX EN TIMME för en mekaniker (gasen stannar i systemet), men finverkstan ska naturligtvis göra det lätt för sig och fakturera multum (N) . Åk till en AC-verkstad så ska du nog kunna komma undan med ca 1500 kr :-E
Nu är man på hal is igen.
10900 kr vill min volvohandlare ha för byte av kompressor.
Ska höra mig för imorgon efter lite fler offerter. Beställa kompressor (ny) själv verkar onekligen vara det lättaste sättet att spara in några kronor på i alla fall.
En vild gissning från höften skulle vara att lagret har dimensionerna 55x35x20 (men kolla/stäm av med med kompressorns Volvo originalnr) och finns att beställa på http://www.frejbildelar.se/ac/kullager
Andis skrev:Runt 11000 - 15000 mil tycker jag är aldelles för kort för den här typen av fel. Borrde gå på garantin tycker jag. Skulle typ vägra reparera det själv om det hände min. Precis som jag tycker 24.000 mil är alldelles för kort för en vinkelväxel.Exakt så resonerade min svåger och köpte tyskt. Han köper aldrig Volvo igen. Behöver jag nämna att han "bedriver" mycket dålig reklam för Volvo i sin bekantskapskrets och fått många att avstå från köp av bilmärket. På vems bekostnad har Audi ökat sina försäljningsiffror i Sverige de senaste åren? Nej, det är för mycket som håller undermålig kvalitet i Volvo idag. Finns mekar och andra som skyller på Ford och för mycket forddelar i Volvo, men nu är det kineserna som håller i dirigentpinnen med allt vad det kan innebära ... Det är för närvarande väldigt svårt att ha en uppfattning om åt vilket håll det barkar, men den som lever få se (D)
Man blir onekligen lite betänksam om man skulle våga köpa en volvo igen. När man hör alla fel här och rasade motorer på grund av rem som inte håller vad är det. På BMW vi har är det orginal multirem sen 1997 visserligen bara rullat 15.000 mil men ändå.
Yaniz skrev:Har haft både Audi och BMW förutom Volvo och det finns problem med dem också. Jag fick byta turbo efter c:a 12000 mil på min 320d (BMW skulle ha 20.000 för det varav 2000 för felsökning) som ex. Bytte själv för halva det priset.Andis skrev:Runt 11000 - 15000 mil tycker jag är aldelles för kort för den här typen av fel. Borrde gå på garantin tycker jag. Skulle typ vägra reparera det själv om det hände min. Precis som jag tycker 24.000 mil är alldelles för kort för en vinkelväxel.Exakt så resonerade min svåger och köpte tyskt. Han köper aldrig Volvo igen. Behöver jag nämna att han "bedriver" mycket dålig reklam för Volvo i sin bekantskapskrets och fått många att avstå från köp av bilmärket. På vems bekostnad har Audi ökat sina försäljningsiffror i Sverige de senaste åren? Nej, det är för mycket som håller undermålig kvalitet i Volvo idag. Finns mekar och andra som skyller på Ford och för mycket forddelar i Volvo, men nu är det kineserna som håller i dirigentpinnen med allt vad det kan innebära ... Det är för närvarande väldigt svårt att ha en uppfattning om åt vilket håll det barkar, men den som lever få se (D)
Man blir onekligen lite betänksam om man skulle våga köpa en volvo igen. När man hör alla fel här och rasade motorer på grund av rem som inte håller vad är det. På BMW vi har är det orginal multirem sen 1997 visserligen bara rullat 15.000 mil men ändå.
RWD skrev:Jo, jag vet att även tyskarna har problem med ett och annat och inte minst dyra reservdelar (inklusive Daimler-Benz), men låt mig ta ett exempel som exv Volvos T-tec klädsel, där 100% av alla fordon som har denna typ av stol har uppsprucken klädsel. Det finns alltså inte ett enda enstaka fordon som körs under normala förhållanden som inte drabbats av detta!!! Notera att samtliga fordon till 100% drabbas! Tog Volvo sitt ansvar? Icke! En bekant fick t o m höra att han var för tung (fet). Volvo tog visserligen några på goodwill och bytte till samma klädsel som återigen sprack efter något år, sen fick det vara bra med det ... F ö anser jag det fullkomligt oacceptabelt att Volvo inte erbjudit en lösning i form av byte till annan kamremskåpa på motorer som är i riskzonen för motorras p g a multiremmen brister (p g a undermålig kompressor/frihjulslager, spännrullar) och trasslar in sig i kamremmen. Jag börjar tro att det var bättre förr ... Hade en 940 modellår 92 sedan den var ny och sålde den efter att den gått strax under 40.000 mil och då hade jag endast bytt skivor, belägg, kylare, vattenpump, batteri, leder, lager, remmar, pedalgummi mm några gg, dessutom fjädrar, stötdämpare, vindruta, hastighetsmätare en gg, vilket bör anses som normalt i sammanhanget. Dessutom var läderklädseln intakt (något sliten förarstol) och AC:n fungerade alla år. Jag är lite över 40 och börjar redan tro att det nog fan var bättre förr ...Yaniz skrev:Har haft både Audi och BMW förutom Volvo och det finns problem med dem också. Jag fick byta turbo efter c:a 12000 mil på min 320d (BMW skulle ha 20.000 för det varav 2000 för felsökning) som ex. Bytte själv för halva det priset.Andis skrev:Runt 11000 - 15000 mil tycker jag är aldelles för kort för den här typen av fel. Borrde gå på garantin tycker jag. Skulle typ vägra reparera det själv om det hände min. Precis som jag tycker 24.000 mil är alldelles för kort för en vinkelväxel.Exakt så resonerade min svåger och köpte tyskt. Han köper aldrig Volvo igen. Behöver jag nämna att han "bedriver" mycket dålig reklam för Volvo i sin bekantskapskrets och fått många att avstå från köp av bilmärket. På vems bekostnad har Audi ökat sina försäljningsiffror i Sverige de senaste åren? Nej, det är för mycket som håller undermålig kvalitet i Volvo idag. Finns mekar och andra som skyller på Ford och för mycket forddelar i Volvo, men nu är det kineserna som håller i dirigentpinnen med allt vad det kan innebära ... Det är för närvarande väldigt svårt att ha en uppfattning om åt vilket håll det barkar, men den som lever få se (D)
Den rostade även rejält vilket tursamt gick på garantin men min V70 -99 hade inte en tillstymmelse till rost efter 24000mil och 15år.
BMW:s bensinare har problem med spridare högtryckspumpar och 4-cyl dieslarna har problem med kamkedjor. Diesalarna har desutom så kallade swirlflaps i insuget som är underdimensionerade och lossnar med motorhaveri som följd.
Även Audi har kostsamma problem med t.ex.kedjan som driver oljepumpen och kan leda till motorras.
En kompis fick byta kylare och hjullager efter c:a 7000 mil på sin Audi A3.
Audi har ju också haft en del problem med rost och är dessutom inte det minsta villiga att ta det på garantin om det inte har rostat hål och kommer inifrån. Dessutom måste du åtgärda all rost (på egen bekostnad) innan det blir hål = moment 22.
Audi har dessutom hutlöst dyra reservdelar och verkstads- och servicekostnader.
Det finns fler exempel på problem med BMW och Audi och även VW.
Så Tyskarna är inte bättre tyvärr.
Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]
Har inte tittat på filmerna så vet in[…]
Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]