Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Köpte mig en billig 945 -94, satt inget mätarhus i vid inköp. Men det är ju lätt ordnat, och att det är billigt på skroten kollade jag innan!
Men ack så fel jag kunde ha! Åkte till en mindre skrot som hade flertalet mätarhus låg på hyllan för 395:- st. Men utan artnr på originalmätaren sa han att det knappt är någon idé att chansa. Har googlat lite nu efteråt och det verkar ju stämma att det finns en hel del att välja på.
Men eftersom jag inte har det som satt från början har jag ju ingen aning om vad för nummer det var på den :roll:

Har provat med ett mätarhus (dock med osäker funktion) där alla kontakter passa utom en liten, och med den fungerade inga mätare. Men ljus och lite varningslampor fungerade.
Har tillgång till Vida och där finns inget komplett mätarhus att välja för att se artnr, endast delar av huset.

Kanske någon som har gamla Vadis och den infon går att få tag i där?
Eller någon med likadan bil som råkar veta eller är så himla snäll så den personen kan kolla villket nummer det är?

Info om bil:
VOLVO 945-833 GL
Reg.datum: 1994.01.19
Chassinr: 945833R1111369
Cylindervolym: 2316
Motorkod: B230FD
Motoreffekt kW: 85
Växellåda: Manuell

Utrustad med AC och ABS om det kanske har någon betydelse, annars ingen speciell utrustning om jag minns rätt.

Hoppas någon har något bra svar, tack på förhand!
Snabb tur på google gav grupperna, 91-92 93-94 95-98 sen finns det versionerna, utan turbo, lätttryckare, fulltryckare, o classic.
På laga finns det några nummer dock 95 o framåt http://www.laga.se/visa-produkter?PartC ... le=0&Tab=2

Enda jag hittat från 93-94 http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... 67/?page=5
Dock finns det 8sidor till med instrument om du ska köra på uteslutningsmetoden :lol:
Tack! Jag har skummat igenom bildelsbasen också för att jämföra och hoppas jag skulle kunna räkna ut vad jag skulle ha :p
Men får tacka extra för infon om de uppdelade grupperna på årsmodell, den ja har testat med var från -91 så det kan ju förklara varför det inte fungerade.
Får ta en runda på skrotarna idag och leta 93-94 utan turbo och hoppas jag hittar något! Synd att de upp till -95 verkar ligga på mer än dubbla priset bara..
Jo, 93–94 passar på 94.

Instrumenthus från bilar med turbomotor passar, enda skillnaden är att du eventuellt får laddtrycksmätare som du inte har så stor nytta av.

Om din bil har airbag måste du såvitt jag vet ta ett hus från en bil som haft airbag. Annars kommer inte den lampan att fungera.
Tack för svaren!
Nu har jag testat med ett från -93 också, dock står det stämplat att det är gjort andra halvan av -92.
Det fungerar bättre, fler varningslampor fungerar, varvräknare stämmer och tankmätaren kanske stämmer (står på prick halvtank, men är osäker på om de kan stämma).
Men hastighetsmätaren åker upp till 80km/h så fort tändningen slås på och ändras inte. Är detta ett tecken på att det är fel eller kan det va rätt bara att mätaren är trasig? Kan tillägga att de första sekunderna svajja mätaren upp till 30 och ner igen, när jag slog på tändningen igen så börja den med att gå upp till 80 för att sedan vara så varje gång tändning slås på och motorn är igång..

Tillägg: Nu verkar det fungera med ovanstående mätare, lite halvt iaf!
Har mätt upp kablar osv att det är okej, så felet ligger i mätaren. Men den verkar fungera bättre ju mer den används..
Tankmätaren som visade halvtank visa sig inte stämma då jag fick soppatort idag, men efter att ha slagit i ca 15l verkar den också ha hoppat igång :)

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]