Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Hej.

Som jag skrev. Är utseendet verkligen värt den försämrade komforten? Efter att monterat vinterhjulen som i mitt fall är trådrullar (15 tum) undrar jag lite över detta. Det är stor skillnad mellan 15 och 17 tum, och ni som har ännu större sommarhjul. Hur upplever ni detta. Men ni skulle väl aldrig sätta på så små fälgar på er bil, även om det gick. :D
Användarvisningsbild
av mobe
Jag har 18" på sommardäcken och 17" på vinterdäcken kan inte säga att jag upplever någon komfortskillnad. Men skulle troligen kunna tumma lite på komforten för att få sjyssta fälgar, dock till en viss gräns.
Användarvisningsbild
av Camel
SvenB skrev:Är utseendet verkligen värt den försämrade komforten?
Frågan för min del är snarare om komforten är värd den försämrade väghållningen. På sommaren kör jag på 245/40 R18 och på vintern kör jag på 205/60 R16. Väghållningen på bar mark skiljer mycket till de större däckens fördel. Men om det är riktigt kallt eller halt är det tvärtom eftersom vinterdäcken är bättre anpassade för vinterväglag. Men naturligtvis är vinterdäcken mindre stötiga. Frågan är bara om greppet på vinterväglag skulle bli bättre om vinterdäcken också var 18 tum? Jag är inte helt säker på det. Men man kanske ska prova? Det pratas mycket om komfort och att stora fälgar samt hårdare chassi skulle vara dåligt för komforten. Men allt relativt. Vår 2:a-bil är en Ford Focus standardmodell och den känns fastare i chassit än Volvo V70II R-design. Om jag hade haft 18 tum på Focusen skulle det bli rena tvättbrädan i jämförelse. En V70II med standard chassi är lite mjuk för min smak. En R-design som har gått några mil och mjukat till sig lite känns lagom även med 18 tum. Men smaken är olika och tur är väl det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det verkar kanske att jag förespråkar små fälgar, det gör jag inte. Det är ju som du skriver en fråga om väghållning också, där märker jag en stor skillnad mellan 195/65 15, på gamla bilen, och 205/50 17.Men det slog mig hur mjukt bilen går på vinterdäcken.
av rid54
Det är ju skillnad på vinterdäck och vinterdäck... liksom på olika typer av "vinterkörning". På iskana tror jag inte det spelar mycket roll om man har mer gummi och mindre fälg eller tvärt om -om man kör dubbat! Har man "friktionsdäck" tror jag att det har viss betydelse. Personligen skulla jag nog inte under några förhållanden välja utseende över komfort och aldrig över säkerhet. Däck där slitbanan kan följa underlaget och dra nytta av all friktion som kan uppstå måste vara mer lämpade i svårt väglag än hårda gummiband runt fälgen.
Användarvisningsbild
av Camel
En sak som slår mig är att det som idag betraktas som normala standarddäck (dvs. kanske 15-17 tum runt 195-215 i bredd) är däck som förr endast satt på bilar med prestanda över genomsnittet. Även 18 tum betraktas inte idag som något extremt alls. Många kör ju även med vinterdäck i både 17 och 18 tum utan att folk höjer på ögonbrynen. Men så är det med nästan allt... :wink:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Till viss gräns. Jag skulle aldrig välja lägre än mina nuvarande /50/17". Vägljud och komfort är märkbar men inte störande jämfört med /55/16"
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag har 17" på sommar och 16" på vinterdäck på V50n och upplever klar skillnad.

Större fälgar medför:
+ Bättre väghållning på barmark
+ Snyggare
- Högre kupeljud
- Sämre komfort
- Något högre förbrukning
- Dyrare däck

Fler nackdelar än fördelar med större fälgar. Ändå är jag nog beredd att offra några minusposter på sommaren.
Användarvisningsbild
av StefanN
Standarden flyttas ju upp hela tiden, tror inte ens att mitt reservhjul är 16" ens. Mindre än 18" skulle jag aldrig fundera på att köra med.
Enda skillnaden i komfort är ju att man inte blir sjösjuk av mjuka däck om man går upp i storlek.
Användarvisningsbild
av crumpets
Tänkte precis på detta idag... Gick från 18" till 16" nu med vinterdäcken. Odubbade. Ljudnivåskillnaden på grov asfalt är minst sagt påtaglig.... Bilen ligger sjukt mycket bättre på vägen med 18-tummarna dock. Problemet är bara att den går från usel till dålig. Spinner loss på framhjulen vid fullgas även med 18-tummarna... Så det är mest känslan man får, ingen faktisk prestandaökning. Äger jag fortfarande bilen nästa säsong ska jag helt klart överväga 16" på sommardäcken också, hur trist det än ser ut.
D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]