Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Andis skrev:Bensin är ju dessutom ohyggligt dyra att starta och stanna min gamla 5 cyl är inte att leka med då verkar som den öser in soppa vid kalstart. Kör mycket sällan den korta körningar men då jag gjort det ser det ut att bli ett snitt förbi 1,5 l/mil.
När jag kallstartar min visar nuvarande förbrukning på 99.9 lit/100km. Sen efter en halv minut har det gått ner till 1-2 liter milen. :D
Kanske kan testa köra bränslevärmaren innan kallstart även för kortare rundor...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: Ja, på tal om kortkörning vid kyla. Vi har ju både bensinare och dieselbilar. Bensinarena kan ju dra iväg 30% - 70% i ökand förbrukning om man kör riktigt korta sträckor när det är kallt. Dieselbilarna ökar bara marginellt i förbrukning (om man nu inte tokeldar i värmaren).
Man kan ju kapa ordentligt av den ökade förbrukningen med motorvärmare. Har du provat det?
Japp, det fungerar bra, Men tyvärr funkar det bara hemma där det finns eluttag, Vid jobbet, Affären, Dagis. Skola, Stall osv saknas tyvärr eluttag.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är lite förvånad över alla som har negativa åsikter om diesel. Jag har för första gången köpt en diesel även i privatbil. Jag ångrar mig inte ett dugg. Jag kör också mycket kortkörning. 1,5 mil till centralorten och lika långt tillbaka. På vår/sommar/höst kör jag mestadels 6 mil enkel resa de flesta veckoslut. Jag har inte haft några problem med partikelfilter under ett år med den körningen. Och att det skulle vara dyrare än att ha en bensinbil för motsvarande körning, tror jag inte på. Jag summerade mitt första års kostnader i en tråd, och fick kommentaren att "billigare kan man inte åka i en någorlunda modern bil".
Användarvisningsbild
av Robbi
SvenB skrev:Är lite förvånad över alla som har negativa åsikter om diesel. Jag har för första gången köpt en diesel även i privatbil. Jag ångrar mig inte ett dugg. Jag kör också mycket kortkörning. 1,5 mil till centralorten och lika långt tillbaka. På vår/sommar/höst kör jag mestadels 6 mil enkel resa de flesta veckoslut. Jag har inte haft några problem med partikelfilter under ett år med den körningen. Och att det skulle vara dyrare än att ha en bensinbil för motsvarande körning, tror jag inte på. Jag summerade mitt första års kostnader i en tråd, och fick kommentaren att "billigare kan man inte åka i en någorlunda modern bil".
Håller med ovanstående, har inte heller haft problem med diesel och kör mest korta sträckor och några längre i fritidsresor då och då.
av Psyko
Klart man kan ha en diesel även om man kör kortare sträckor. Finns hur många människor som helst som har det. Har man lite koll på nuvarande förbrukning i färddatorn kan man se när den utför en regenerering ( den går inte ner på 0 vid motorbroms) och när den gör det kan man ta en extra sväng eller stå still och hålla varvtalet lite högre en stund. En regenerering med Vida brukar ha ett varvtal på ca 2500 rpm men håller man 1700 eller däromkring så kommer den rensa sot i partikelfiltret.
Användarvisningsbild
av StringerBell
SvenB skrev:1,5 mil till centralorten och lika långt tillbaka. På vår/sommar/höst kör jag mestadels 6 mil enkel resa de flesta veckoslut.
Det är inte kortkörning. Kortkörning är t.ex. andrabilen som frugan har som kör till sitt jobb i mellanstorstad max 5km och de längre resorna görs med 1:a bilen.
Användarvisningsbild
av perin
SvenB skrev:Är lite förvånad över alla som har negativa åsikter om diesel.
Personligen tycker jag det är tvärtom. Diesel verkar vara något Gudabenådat. När jag köpte min bensin V70 förra året så var ju försäljaren direkt på och undrade varför jag inte skulle köpa diesel, underförstått "som alla andra"? Mitt argument var då att jag fått lägga på ytterligare 60.000 :- och det får jag mycket bränsle för och det skulle ta evigheter att få den ekonomin att gå ihop. Sedan har jag bara 3-4 km till jobbet och bara det borde räcka som svar tycker jag. Ingen motor mår väl direkt bra av kortare körsträckor men som jag förstått det så är det sämre för en diesel än en bensinare. Jag kanske har fel här?!? Försäljaren som knappt trodde på den prisskillnad jag nämnde för han försvann in på sitt kontor för att kontrollera och visst, jag hade rätt, det var i storleksordningen dom siffrorna som skiljde vid nyköp. Helt plötsligt så sa han att jag var helt rätt ute som ville ha en bensinare med hur jag använder bilen. Men det är klart, han ville ju sälja en bil. :lol:

En annan sak som jag direkt kan säga att jag inte har några belägg för, men en granne på sommarboendet som jobbar som mek., iofs på GM bilar men i alla fall, han sa det att folk får säga vad de vill, men det ÄR dyrare att underhålla en diesel än en bensinare, i synnerhet när det börjar krångla.
Jag behöver inte en massa motargument på att det inte stämmer det jag skriver för jag har redan gjort klart att jag inte har några belägg för det han sagt till mig.

Köp en bil med det drivmedel som bäst lämpar sig för hur du använder bilen tycker jag är en bra paroll.

Hade jag jobbat kvar på mitt gamla jobb med 7 mil enkel resa, 14 mil om dagen, hade det förmodligen stått en V70 D4 istället för en V70 T4 på garageuppfarten som det gör idag. :mrgreen:
av AndS
Psyko skrev:Klart man kan ha en diesel även om man kör kortare sträckor. Finns hur många människor som helst som har det. Har man lite koll på nuvarande förbrukning i färddatorn kan man se när den utför en regenerering ( den går inte ner på 0 vid motorbroms) och när den gör det kan man ta en extra sväng eller stå still och hålla varvtalet lite högre en stund. En regenerering med Vida brukar ha ett varvtal på ca 2500 rpm men håller man 1700 eller däromkring så kommer den rensa sot i partikelfiltret.
Nja, om man har ett körsätt som gör att man måste sitta och titta på momentan bränsleförbrukning för att ev. urbränning av sot ska fungera då har man valt fel bil. :wink:
Det sägs finns varningssystem (har själv aldrig sett det) som indikerar att man ska köra en längre sträcka för att bränna ut sotet i partikelfiltret och det bör vara indikering på åtgärd.

Är det någon här i forumet som fått ett förstört partikelfilter som behövt bytas pga kortkörning, tror inte jag läst om det?
Så fundering är om detta är ett omfattande problem eller mera ett rykte. Att det hänt i enstaka fall, kanske i kombination med annat fel, ifrågasätter jag inte utan om det målas upp ett problem som i normalfallet inte finns.
av Malmstroem
De absolut flesta fall med problem med sotfilter verkar komma från de som "optimerat" sina dieslar med diverse boxar och annat.

Sedan finns det varianter som har bytesintervall på partikelfiltren. Där kan det kosta en del -- men det bör inte komma som en överraskning.

Nu har partikelfiltren funnits tillräckligt länge för att om det var omfattande problem så borde det skrivits mer om det.
Användarvisningsbild
av SvenB
perin skrev:
SvenB skrev:Är lite förvånad över alla som har negativa åsikter om diesel.
Personligen tycker jag det är tvärtom. Diesel verkar vara något Gudabenådat. När jag köpte min bensin V70 förra året så var ju försäljaren direkt på och undrade varför jag inte skulle köpa diesel, underförstått "som alla andra"?
Visst är det så. Det jag menade var att det i den här tråden blir TS, i flera fall, avrådd från att köpa diesel på grund av kortkörningar. Jag tror inte en dieselbil mår sämre av kortkörningar än en bensinbil. Ingen bil mår bra av verkliga kortkörningar där motorn inte blir ordentligt varmkörd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Jag hade nog försökt tappa/suga ur en ha[…]

Dom aktiverar funktionen i bilen CEM, det är […]

Har själv inte Volvia längre pga å[…]

Elpriset

Först betalar man abonnemangsavgift för […]