Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
HakanF skrev:
mortimer skrev:Är inte körsträckan som är huvudsakliga faktorn; är framförallt när motor och allt kommer upp i arbetstempertur och fröbränner allt effektivt.

Traktorer kan kallskära men jag har aldrig hört det på bilar.
Blev så nyfiken på det här du skrev. Hittar dock inget på nätet om det heller. Kan du berätta lite vad som händer och hur det kommer sig att det händer. Eller du kanske har en länk till info om det.

Med vänlig hälsning,
Andis
av mortimer
Andis skrev:
HakanF skrev:
mortimer skrev:Är inte körsträckan som är huvudsakliga faktorn; är framförallt när motor och allt kommer upp i arbetstempertur och fröbränner allt effektivt.

Blev så nyfiken på det här du skrev. Hittar dock inget på nätet om det heller. Kan du berätta lite vad som händer och hur det kommer sig att det händer. Eller du kanske har en länk till info om det.

Med vänlig hälsning,
Andis
Är också intresserad av att bilarna kan kallskära. Ka du utveckla det lite ?
av mattish
oldtimersmc skrev:Om man en tänker tanken rolig bil och sedan köper en D2 så bör man vara begåvad med mycket humor.
Mattish har humor (och en D2).
Vi andra som behöver yttre stimulans för att ha roligt får satsa på de lite kraftigare dieslarna, där finns det skoj så det räcker även när man skall tanka efteråt.
Va inne på att köpa en T4 för ett år sedan hade fått en nyare bil för pengarna men efter att jag provkört en T4 så insåg jag att fan jag är nog för tråkig för att ha roligt i en så trött bil...
Köpa en D2 har jag inte gjort, jag har blivit försedd med en sådan.

TS fråga var om att köpa en diesel och göra kortkörningar. Dels ställde jag motfråga hur många kortkörningar han gör om året, den kanske aldrig hinner bli kall? Och sen om man inte kör så långt om året så blir det oftast billigare med en bensinare. Oftare billigare i inköp, mindre servicekostnader och mindre som kan kludda, typ. partikelfilter osv. Det jag skrev också är att en bensinare är trevligare att köra, mindre oljud och vibrationer. Sen blir man ju påhoppad med glopord om hur man kan tycka det är roligt att köra bil när man kör en D2a osv. Trevligt tycker jag! Håller med HakanF: Tänker man rolig bil så är det sällan Volvo man tänker på... En säker och stabil familjefraktare med hyffsad kvalitet, det är Volvo det..

TS kanske skulle titta på 2,5FT som finns i några årsmodeller av de du tittat på. Många säger att det är en trevlig motor...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Andis skrev:
HakanF skrev:

Med vänlig hälsning,
Andis
Bensinare är ju betydligt känsligare för kortkörning, kallstarter och kall tomgångsörning än vad dieselmotorer är av flera anledningar.

1, En bensinmotor måste få fetare bandning vid start,
2. Bensinen tvättar bort oljefilmen i cylindrarna.
3. Bensinen späder ut oljan

Det gör att en bensinmotor tar mera stryk av kallstarter och kortkröningar än vad den dieselmotor gör- Den enda typ av kallskärning jag hört talas om är när en bensinmotor stått på tomgång länge ytan att bli varm och bensinen tvättat bort oljan från cylinderväggarna.

Sen får man väl bränna ut partikelfiltret någon gång ibland med en lite längre runda.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev: Köpa en D2 har jag inte gjort, jag har blivit försedd med en sådan.
Sen blir man ju påhoppad med glopord om hur man kan tycka det är roligt att köra bil när man kör en D2a osv. Trevligt tycker jag! Håller med HakanF: Tänker man rolig bil så är det sällan Volvo man tänker på... En säker och stabil familjefraktare med hyffsad kvalitet, det är Volvo det..
Klart det kan vara roligt att köra tyst och bekvämt med massor av utrymme på en 600 mila resa till södra Italen och det bara tar strax över 0.4 l/m.
av mattish
VolvoB20 skrev:
mattish skrev: Köpa en D2 har jag inte gjort, jag har blivit försedd med en sådan.
Sen blir man ju påhoppad med glopord om hur man kan tycka det är roligt att köra bil när man kör en D2a osv. Trevligt tycker jag! Håller med HakanF: Tänker man rolig bil så är det sällan Volvo man tänker på... En säker och stabil familjefraktare med hyffsad kvalitet, det är Volvo det..
Klart det kan vara roligt att köra tyst och bekvämt med massor av utrymme på en 600 mila resa till södra Italen och det bara tar strax över 0.4 l/m.
Ja för det är ju en kortkörning... :lol:
av HakanF
Andis skrev:
HakanF skrev:

Med vänlig hälsning,
Andis

Nej tyvärr så kan jag inte så värst mycket om detta.
Jag fick detta berättat för mej av en traktor mek jag tror att det var något med att traktorer startades sedan ställs arbetsvarv på motorn och väldig tung belastning utan att motorn hunnit bli varm, i kombination med sämre material på äldre traktorer. Detta händer inte på bilar iom att de aldrig har konstant varv samt belastningen blir helt annat.

Varmköra motorer pga att oljan ska smörja bättre är också gamla rutiner som inte gäller längre förr hade de olja med en viskositet typ 40 eller något sådant dag kör vi med dubbel viskositet typ 5-40. Siffrorna står för vilka temperaturer oljan har optimal viskositet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev:
VolvoB20 skrev:
Ja för det är ju en kortkörning... :lol:
Ja, på tal om kortkörning vid kyla. Vi har ju både bensinare och dieselbilar. Bensinarena kan ju dra iväg 30% - 70% i ökand förbrukning om man kör riktigt korta sträckor när det är kallt. Dieselbilarna ökar bara marginellt i förbrukning (om man nu inte tokeldar i värmaren).
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: Ja, på tal om kortkörning vid kyla. Vi har ju både bensinare och dieselbilar. Bensinarena kan ju dra iväg 30% - 70% i ökand förbrukning om man kör riktigt korta sträckor när det är kallt. Dieselbilarna ökar bara marginellt i förbrukning (om man nu inte tokeldar i värmaren).
Man kan ju kapa ordentligt av den ökade förbrukningen med motorvärmare. Har du provat det?
av Andis
Ja jag börjar med tro att trots partikelfiltret är det nog bättre med en diesel vid kort körning.

Ingen cylindertvättning eller oljeutspädning.
Sen dieslar tar väll nästan på en gång samma förbrukning som varm eller ytterst lite extra.

Sen finns det väll varningslampa för partikelfiltret? Skulle den lysa får man väll låta bli att stänga av då till den renat klart filtret eller helst köra en sväng på motorvägen tills reningen är klar.

Jag har bara erfarenhet av diesel i distribution med många korta sträckor. Men sen oftast en längre tur samma dag och då har aldrig partikelfilter lampan tänds.

Bensin är ju dessutom ohyggligt dyra att starta och stanna min gamla 5 cyl är inte att leka med då verkar som den öser in soppa vid kalstart. Kör mycket sällan den korta körningar men då jag gjort det ser det ut att bli ett snitt förbi 1,5 l/mil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag hade nog försökt tappa/suga ur en ha[…]

Dom aktiverar funktionen i bilen CEM, det är […]

Har själv inte Volvia längre pga å[…]

Elpriset

Först betalar man abonnemangsavgift för […]