Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Toxcity
Väldigt simpelt att ta reda på själv men jag lyckas inte för allt jag har få av bromsslangarna på min 940-96.

Jag undrar helt enkelt vilka dimensioner denna muttern har så jag kan köpa nya och sedan bara såga av mutter fanskapet.

Det är såklart denna jag pratar om:
Bild
av sennahojx
Den muttern sitter på bromsröret och kopplar ihop slangen med röret. Sågar du av där måste du även byta bromsrör.

Du borde kunna skruva isär bromsröret strax efter att det kommer in i motorrummet om det är bromsslangarna fram, kommer inte ihåg hur det ser ut bak.

När jag bytte bromsslangar fram på pappas 940 -96 så skruvade jag isär bromsröret i motorrummet samt lossade på fästet som du har bild på, sitter med torx. Sedan trixade jag ut bromsröret från motorrummet och skruvade loss bromsslangen från oket, du kan även lossa bromsoket och snurra på det för att lossa slangen därifrån. Efter detta kunde jag sätta muttern du ringat in i skruvstädet och sedan med rörtång skruva loss bromsslangen. Var bara försiktig så du inte klämmer för hårt på muttern så den blir oval, men du måste klämma så hårt att den inte snurrar i skruvstädet. I värsta fall får du byta bromsrör.
av Hagbard
Ett enkelt sätt om man har närhet till Biltema är att köpa bromsslangar och skarvnipplar (66-450) (klämkoppling) och en bit färdigt rör (t.ex A-A-0700, 66-0700) med nipplar på båda sidor som man sedan kapar i den längd som behövs för att skarva in till fästet för den nya bromsslangen, glöm inte clipset (66-484)som låser bromsslangen mot fästet. Förmodligen behövs det nya luftskruvar också då dom brukar vara rostiga och även bromsvätska för luftningen.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Dessa brukar ha 11 mm skalle och gänga M10x1.
Jag bytte på en 945 -92 nyligen och där var det bara att såga av muttern, skarva på nytt bromsrör i hjulhuset och montera ihop med ny slang. (Egentligen ville jag byta hela bromsröret, men även kopplingen i motorrummet satt som f*n och pga. dess svåra åtkomlighet fick det vara..)
av Toxcity
Hagbard skrev:Ett enkelt sätt om man har närhet till Biltema är att köpa bromsslangar och skarvnipplar (66-450) (klämkoppling) och en bit färdigt rör (t.ex A-A-0700, 66-0700) med nipplar på båda sidor som man sedan kapar i den längd som behövs för att skarva in till fästet för den nya bromsslangen, glöm inte clipset (66-484)som låser bromsslangen mot fästet. Förmodligen behövs det nya luftskruvar också då dom brukar vara rostiga och även bromsvätska för luftningen.
Om jag följer dina anvisningar är detta rätt då? Skulle vara tacksam för snabba svar för det dök upp en möjlighet att åka till Biltema imorgon vilket vore smidigt eftersom man bor en bit ifrån.
Bild
Användarvisningsbild
av Jeppe940
De grejer som du listar på bilden är rätt, MEN då krävs att du har ett dubbelkoningsverktyg för att kona bromsröret i ena änden (där det går in i slangen). Den där skarvnippeln är tänkt att användas för att kunna skarva utan att kona bromsröret.

Om jag var du skulle jag inhandla ett universal färdigt rör (det billigaste man kan hitta med minst en nippel med gänga M10x1. Kapa av röret och använda den kapade änden i skarvnippeln och den andra änden (färdig med nippel och dubbelkona) mot slangen.

Nu verkar det som om art.nr 660700 är ett färdigt bromsrör och i så fall behöver du ju inte köpa 5m bromsrör också. Det räcker alltså med ett färdigt bromsrör, clips och skarvnippel. Passa på och ta en flaska bromsvätska också om du inte har det redan. Till sist, bromsröret kapas lämpligen med en liten rörkap, alternativt bågfil. Var försiktig så att du inte klämmer ihop röret (det är ganska mjukt) och kolla så att det inte bildas några grader eller spån som kan komma att hamna i bromssystemet.
av Andis
66450 skarvnippeln. Fungerar ej till original bromsrören som är i stål. Utan endast till koppar rör.

Kona ett stål rör är betydligt svårare om man inte har proffs verktyg som Biltemas kraftiga dubbelkonare för ca 1200kr

Jag skulle byta röret hela vägen till nästa skarv.
Toxcity skrev:
Hagbard skrev:Ett enkelt sätt om man har närhet till Biltema är att köpa bromsslangar och skarvnipplar (66-450) (klämkoppling) och en bit färdigt rör (t.ex A-A-0700, 66-0700) med nipplar på båda sidor som man sedan kapar i den längd som behövs för att skarva in till fästet för den nya bromsslangen, glöm inte clipset (66-484)som låser bromsslangen mot fästet. Förmodligen behövs det nya luftskruvar också då dom brukar vara rostiga och även bromsvätska för luftningen.
Om jag följer dina anvisningar är detta rätt då? Skulle vara tacksam för snabba svar för det dök upp en möjlighet att åka till Biltema imorgon vilket vore smidigt eftersom man bor en bit ifrån.
Bild

Om du tänkt att använda skarvnippeln så behöver du inte köpa 5meters rullen med bromsrör.

Skarvnippeln fungerar ibland till orginal stålrör.
Man får använda fint sandpapper o slipa plåtrent sen brukar jag dra fast nippeln i nya röret först o sen hålla skarvnippeln så stilla det bara går för om den vrider sig på stålröret får man börja om med ny nippel..

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]