Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Om du endast skall köra kort sträckor så lär det knappast vara en god affär att köra diesel och inte bensin heller för den delen.
Men bensinaren blir varm fortare så se till att bilen har en ok värmare för det tar tid för oljebrännaren att bli varm (därav den lägre förbrukningen)
av AndS
mortimer skrev:TS: Köp en diesel om du så vill, även om du bara kör korta sträckor. De flesta som har en kombibil har familj och då blir det alltemellanåt en längre tur också - inga problem alls.
O skatten, för min del så blev den 60kkr dyrare per år mot min tidigare bil, o det sparar jag in på mindre än 1mån med min körstil.

De motorer som verkar vara mest problem med just nu är FT.
60kkr?
av mattish
Haha.

Jag hade inte köpt en diesel för kortkörningar om man inte kör ofantligt många sådana om året så att det blir en lång årskörsträcka.

Kika istället på ett roligt motoralternativ som inte skakar och väsnas så mkt. Själv kör vi ca 3000 mil om året fördelat på 500 mil bensinbil och 2500 diesel. Jag funderar på en bensinare nästa gång istället för dieseln för att det blir trevligare och roligare att köra bil.
av s6025t
Åker man D2 förstår jag att det skakar låter illa o är allmänt tråkigt att åka diesel men de 5-cyl D5 D4 är bra mycket bättre o roligare att köra iaf
av mortimer
600kr ska det vara. 60k kr hade varit lite dyrt :=)

D2:an räknar jag inte som en bil, den är allmänt trött o orkar inte med. I en tung kombibil som många ggr får dra tungt ska det sitta åtminstone en D3:a. 1.6liter/D2 hör inte hemma på kombisegmentet, den duger till de små sedanmodellerna.
av mattish
s6025t skrev:Åker man D2 förstår jag att det skakar låter illa o är allmänt tråkigt att åka diesel men de 5-cyl D5 D4 är bra mycket bättre o roligare att köra iaf
Nej spelar inte så stor roll. Bensinare är trevligare att köra än en gammal traktormotor som de 5-cyl.. :lol: :lol: :???:
av mortimer
Vill man bidra till bensinbolagens vinster så är det ju en bensinare man ska köpa. Ser man istället om sin egna plånbok så är det en diesel man ska ha. Jag hade tidigare en V70 2.5T AWD men kan inte säga att dieseln är tråkig.
Enklast är att gå in till en handlare och provköra en diesel och en bensinare och själv skapa sig en bild.
av Pnjk
Jag har en D3 och är toknöjd.
Förstår inte när folk skriver att den skakar och går dåligt, jag har då inte det problemet.

Jag har ägt den 1 år nu och jag kör väldigt korta sträckor med den varje dag. 3km + 3km men även en ca 10 mils tur kanske varje vecka.

Har heller inte haft några problem med dieselvärmaren heller då vissa sa att batteriet skulle vara tomt efter en vecka. Tycker jag kört ganska flitigt med värmaren dock inte varje dag.
Har dock installerat batteriindikator så jag har koll men än så länge är det grön status.

Sen förstår jag att det är klart att en motor mår bättre av att komma upp i rätt temperatur istället för många korta körningar.

Kostar 3000 i skatt min gamla 2,4t har jag för mig kosta 2500 kr. Dem nya bensinarna är säkert billigare.
Men tycker inte 3000 om året är mycket.

Vet inre riktigt varför jag köpte en diesel det bara blev så då jag såg just den bilen och ville ha den.
Väldigt trevligt med dieselvärmare också finns ju iof bensinvärmare men verkar inte vara alls vanligt på bilarna.
av oldtimersmc
Om man en tänker tanken rolig bil och sedan köper en D2 så bör man vara begåvad med mycket humor.
Mattish har humor (och en D2).
Vi andra som behöver yttre stimulans för att ha roligt får satsa på de lite kraftigare dieslarna, där finns det skoj så det räcker även när man skall tanka efteråt.
Va inne på att köpa en T4 för ett år sedan hade fått en nyare bil för pengarna men efter att jag provkört en T4 så insåg jag att fan jag är nog för tråkig för att ha roligt i en så trött bil...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Elpriset

Först betalar man abonnemangsavgift för […]

Den stora annons-tråden

Jaha de hade inte automat... haha.. såg inte[…]

Sjukt irreterande att man hela tiden måst[…]

När jag tänker efter så har alla m[…]