Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
I ganska desperat behov av hjälp gällande en fråga som säkerligen ska vara ganska enkel för alla utom en totalt okunnig som undertecknad.
Har ägnat drygt en vecka åt att googla och klicka på däckonline men blir sorgligt nog bara mer förvirrad ju mer jag läser.

Köpte nyligen en V60 T4 summum av Upplandsmotor. Årsmodell 2013.
Vinterdäck ingick inte och jag valde då att inte köpa däck av handlaren.
Detta ångrar jag enormt nu då jag insett vilket enormt utbud det finns och hur många olika val jag behöver göra.
Jag är livrädd att det ska bli fel.

Jag har nu 235/45/17 som sommardäck. Behöver alltså köpa fälg plus däck nu till vintern. (läs förra veckan elr liknande)

Tänkte att jag under vinter kunde ha 16 tum för att spara en slant. Har också fått för mig att det under vintern kan vara bra att ha lite smalare däck. Typ 225 eller 215.

Har nu förstått att byter jag storlek på fälg så är det annat som behöver byta storlek för att däckets omkrets inte ska bli fel. Jag blir som sagt löjligt förvirrad och handlingsförlamad.

Kan jag bara köpa en 16 tums fälg jag gillar och smälla på däck eller är det så illa som jag tror att det är massor av annat jag behöver tänka på?

Tar tacksamt emot förslag på vettiga specifikationer på däck.
Inser att min fråga kanske är något banal med tanke på det ni brukar diskutera men detta är ett högst verkligt problem för mig.
Kan ju bjuda på att jag för en stund sedan trodde att fälgen och däck var tvungen att ha samma bredd. Att olika bredd på däck passade på samma fälg fanns inte på världskartan :shock: Så där har ni min kunskapsnivå och kanske förklaringen till min förvirring.

Tacksam för hjälp.

Niklas
Jag har 215/55 R 16. Det finns fler dimensioner som passar på din bil. Det står faktiskt i instruktionsboken om vilka godkända alternativ som finns. Annars kan däckverkstäderna det där på sina fem fingrar.
Tack för era svar!
215/55 R 16 låter bra.
Har alltid haft dubbat innan men tänkte nog testa ett par odubbade. Kör mest i stan och på motorväg.

Ska svänga förbi en däckverkstad och prata lite. Har undvikit det då jag haft så dålig koll att jag endast får känslan av att dom försöker sälja på mig något dyrt.
Sannolikt så ska jag ge mig på att köpa något genom däckonline eller däck265. Är det bara jag som tycker att det är svårt att köpa fälgar utan att kunna se och ta på dom? Det finns ju givetvis bilder jag får ändå inte riktigt känslan för hur det kommer att det ut.

Tack igen för hjälpen.
En annan fråga jag kom på nu.

Tittade i instruktionsboken och där stod det ju mycket riktigt massor om däck som jag missat. Ville tro att jag läst igenom den men jag läste nog mest det roliga som handlade om teknik, NAV m.m :D

I boken så står det att jag ska ha 7J*16*50. Hittar dock inga sådana fäljar på däckonline utan de flesta är 48 eller mindre. Är det viktigt?

Och ja, Jag lovar att läsa hela instruktionsboken nu på en gång :D
Forssis skrev:En annan fråga jag kom på nu.

Tittade i instruktionsboken och där stod det ju mycket riktigt massor om däck som jag missat. Ville tro att jag läst igenom den men jag läste nog mest det roliga som handlade om teknik, NAV m.m :D

I boken så står det att jag ska ha 7J*16*50. Hittar dock inga sådana fäljar på däckonline utan de flesta är 48 eller mindre. Är det viktigt?

Och ja, Jag lovar att läsa hela instruktionsboken nu på en gång :D
Nej, ET 48 duger utmärkt istället för ET50.

Jag har beställd BM Shadow 16" från specialfälgar (min egna leverantör) samt Goodyear dubbade 215/55/16 till min D4 AWD som kommer om några veckor. Bor du i krokarna av kista sollentuna så rekommenderar jag Däckia i Kista, Prata med Anders eller Mattias o hälsa från Dennis på BDS i Kista så hjälper dem dig till rätta utan konstigheter! :)

Leta i sprängskisserna på www.volvopart[…]

Katalysator...

Hej! På min 945 Turbo - 97 så har f&ou[…]

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]