Jag var uppe i området under Allhelgonahelgen. Då stod en skylt i norrgående att man hade/avsåg att sänka hastigheten med hänsyn till miljön. Då hade man ännu inte gjort det. ??:-/
//Sven Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Såg nu att det även är 80 norr om stan med. Gissar att alla vägar är omskyltade.
Känns hel snurrigt att ligga på en tom motorväg i 80.
Dom borde införa nya streck markeringar så man ser på strecken vad det är för fart.
Som det är nu måste man snart ha uppdaterad gps på för att veta vad det är för fart.
(Inte tätt skyltat på motorvägen och man kan glömma att det är kryp fart om man inte blir påmind hela tiden)
Som dessa irriterande landsvägar som fladdrar upp och ner i fart hela tiden. Blir ibland när det är kamera tätt att man inte orkar längre och ställer fart hållaren på 60 rakt av. Då brukar man klara alla kameror.
Men man får väll trösta sig med att snart kör en robot istället då behöver man inte bry sig längre.
erikn skrev:För att inte tala om alla dödsräcken som sätts upp överallt. Inte en tanke på oskyddade trafikanter. 20% av årets dödsfall i MC-olyckor är pga dödsräckena. Så nog håller jag med Camel, snackar man nollvision så är det hastigheten som gäller, inte hur man borde jobba.
Mitträcken är ett av de stora genombrotten i svensk trafiksäkerhet.
Kul att du tar upp det när vi just har hört Pettson klaga på bilarnas konstruktion,
vilket stort problem det är och att ingen gör något åt det. Den smartaste
lösningen på ett problem är att ta bort det, och här är man verkligen spot on.
På vägar med mitträcke minskar antalet frontalkollisioner med nära 100 procent!
De har räddat oerhört många liv.
Det är alltså inte bara hastigheten som gäller, man jobbar med flera grejer.
Det är mitträcken helt korrekt. Frontkollissioner håller på att jobbas bort. Men tog man hänsyn till äldre bilar och motorcyklister i mitträckesbeställningarna? Inte en chans...
Ta spannet 20år på bilar. Leta upp bilder och texter.. Se om dom åkande klarat sej lika? Orkar du inte leta så.. nej bilister i äldre bilar har inte klarat sej särskilt väl. Deras yttre skal på bilen är ganska hårt så istället för att räcket sliter och hakar tag i bilen så den stannar längs med wiren så har bilarna studsat ut i körbanan igen med värre olyckor som följd. Allt beror på vilken vinkel man slår in i räcket med.
lastbilar likaså var räckena dimensionerade för. VTI har gjort filmer om hur enormt bra det är som jag såg för nåt 10tal år sen. En 30år gammal buss slängde man iväg och den välte *nästan*.. det var ett bra räcke..
Så såna blev det..
Verkar det stanna lastbilar lite mjukt? Verkar alla klara sej på rätt köl? Har alla skött sitt jobb och sett till att mötande inte fick kyssa? Jodå, visst har det gjort så, men det har alltsom oftast inte skonat den som startade olyckan nåt vidare. Så visst är det bättre med EN skadad istället för två? Men.. måste verkligen EN bli skadad? En smärre skillnad på räckena så behöver ingen bli skadad. men det är dyrare och därmed så är det inte lika effektivt.
Nej.. mitträcke med vajer är återigen ett försök men det är ingen lösning..
Verkar detta bra?
Folksams film...
Stålräcke..
Här är det en väldigt märklig test. 45 grader in i räcket. HÄR gör det nytta.
Det är som när man satt bromsar i ändarna på alla balkar som man kan köra på. Det är en ypperlig ide på sitt sätt. Det var någon som fick in en balk i bilen och dog. Problemet är att det lär hända igen.
Bil som är äldre än 15år kommer bromsen att gå rakt in i kupen på. Bil som är runt 10år och nyare kommer den att bromsa effektivt. En av dom kommer att avlida för att bromsen satt där.
Man kanske... får in en ända i bilen om den är nedvinklad i backen, bilen lär dock rida räcket med möjlig volt och skador som följd. Nu får man helt säkert in den i bilen så där blir ingen volt och det blir definitivt skador på åkanden. Det är bakåt i säkerhet.. inte framåt.
Allt är ju en fråga om vad du färdas på eller i. Systemet tar hänsyn till nyare fordon. Men SKADAR dom som åker i äldre. DET är inte nollvision det..
I dagens nollvison är man nöjd så länge som det netto innebär färre dödade/skadade. Att vissa lösningar som vajerräcken orsakar extra dödsfall för vissa trafikantgrupper verkar inte vara något problem för makthavarna. Mycket bissart eftersom vissa livscykelanalyser som gjorts t.o.m. visar att vajerräcken är dyrare än "snällare" räcken. Vad gäller mittseparering som åtgärd är den bra, men det gäller att rätt räckestyp används. Snålhet bedrar vishet...
I morgondagens nollvision är det miljö som sätts i före trafiksäkerheten. Det visas tydligt av de åtgärder man vill göra genom att öka framkomligheten för miljövänligt transportarbete. Med människoliv som insats. Vad man ska använda för namn på en sådan vision är jag oklar över. Men ordet nollvision känns än mer avlägset.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Men har man inte börjat med stålräcken i stället för vajerräcken? Åtminstone på nybyggda delen av Rv 55 mellan Malmköping och Flen.
//Sven Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Har jag förstått rätt går det betydligt fortare att sätta upp vajerräcken än traditionella stålräcken. Det betyder att man på mycket kortare tid har hunnit få upp betydligt fler mil vajerräcke än man kunnat få upp stålräcken. Man har då minskat eller snarare helt tagit bort de tidigare dödliga frontalkrockarna. Summan, trots några nya olyckor p.g.a vajerräcket har alltså varit att färre dött än om man inte haft räcken, men även att färre dött än om man satt upp stålräcken eftersom man då inte hunnit med så många mil man nu gjort.
När du de farligaste vägarna med mötestrafik är bortbyggda borde man "börja om" och börja bygga stålräcken just för att också få ner de olyckor där stålräcket inte fungerat.
Totalt blir kostnaden i människoliv då färre än om man börjat sätta stålräcken från början, eftersom man då inte hunnit med samma antal mil som nu.
Det är min lekmanna-analys av hur det resonerats, och hur jag tycker att man bör fortsätta arbetet med mitträcken.
:)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
joel80 skrev:Summan, trots några nya olyckor p.g.a vajerräcket har alltså varit att färre dött än om man inte haft räcken, men även att färre dött än om man satt upp stålräcken eftersom man då inte hunnit med så många mil man nu gjort.
Ja, precis så här är det. Det är nettot som räknas. Men att förklara för offrens anhöriga att just deras situation beror på ett utfall i kalkylen är inte lätt. Inte moraliskt i alla fall. Men så bedrivs dagens nollvision. Några offras kalkylerat för att fler ska överleva. Hur ska nollvisionen bli sann med sådant tankesätt?
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Men jag skrev ju det.. i allafall hur jag förstått att man gör på vissa sträckor.
Nu har man satt byggt bort typ 90% av alla farliga vägsträckor till mötersfria med vajerräcke.. Det har varit det absolut snabbaste sättet att minska dödsolyckor och olyckor med allvarligt skadade på de sträckorna. För att få ner olyckstalet nu i de grupper där vajerräcken inte hjälper utan snarare ökar risken byter man till att börja ut vajerräckena på utsatta ställen mot metallräcken. (I allafall så jag hoppas de tänker då de bytt ut vajer på några ställen.)
Fram hit tycker jag dom tänkt helt rätt (Även om jag ibland inte alls gillar 2+1-väg) men för att fortsätta nollvisionen måste man nu börja säkra upp även för mindre vanliga grupper. (läs MC-förare)
:)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Själv är jag positivt inställd till separering från mötande trafik. Helst ska det naturligtvis vara 4-filig motorväg. Men av ekonomiska skäl får man acceptera 2+1. Men det råder mycket delade meningar om typerna av räcken och framförallt kombinationen vajerräcken och MC. Man inser att beslutsunderlaget för att använda just vajer inte kan ha varit solklart. Men antal dödade/skadade netto på dessa vägar har minskat. Mycket.
Om totalt sett färre eller fler MC-förare förolyckas med vajerräcken är svårt att fastställa eftersom det t.o.m. påstås att MC-förare numera undviker just vägar med vajerräcken. Om det är sant eller inte kan inte visas. Men om det är sant blir ju jämförande statistik helt meningslös.