Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#916174
Nu har jag börjat provköra så nu känns det som att ett köp är nära. Idag var jag och provade en T3a från 2011. Tyckte den gick bra... Och vilken skillnad i ljudnivå vid stillastående från firmabilen (V70 D3)! :)

Två saker jag reagerade på som jag inte vet om det är något att oroa sig över.
För det första tog kopplingen väääldigt högt upp, inte så att det slirade eller nått sånt.. Men det tog lång tid att komma upp till dragläget. Kan det vittna om några kopplingaproblem?

För det andra såg jag imma på insidan av glaset på framlyktorna.


Några idéer? Nått att backa för?
av Lövet
#916193
Minns inte min t3 koppling på det sättet. Kändes som den tog jämnt hela vägen. Du bör nog provköra ett exemplar till.

Fukt hade jag inga problem med i lamporna annat än 10 minuter efter biltvätt.
Användarvisningsbild
av joel80
#916217
Jo.. Ska provköra nån annat också och jämföra. Hittade nått på forumet om imma i lamphuset och att vissa borrat ventilationshål i dem.. Låter lite destruktivt.. :p
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#916359
Jag har en T3:a från 2012. Kopplingen tar ganska "mitt i", så det verkar som den du provat är sliten. Prova en annan bil så märker du nog skillnaden. Ingen kondens alls i strålkastarna, inte ens efter handtvätt eller högtryckstvätt. Det kanske skiljer om det är Xenon eller halogen?
av spuzz
#916408
Upplevde samma med dragläget på min fd bil innan kopplingen rasade. Påpekade till verkstaden och tre veckor senare blev jag bärgad.

Lamporna låter som slarv vid ett lampbyte. Upplevde det på min C30 efter att jag var för snabb. Lite rengöring och så var det löst. Skulle rekommendera en annan bil baserat på provkörningen
Användarvisningsbild
av joel80
#916420
Ja det verkar nog som att jag kollar åt annat håll.. ska försöka provköra en annan imorgon, får återkomma med nya observationer efter det. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#916735
Varit o probkört igen idag... och råkade börja diskutera det i en annan tråd, men lägger över det hit:

Båda är MY12 summum o dragkrok samt elvärmare..
Den ena är en T4F.. Den har drygt 10000 mil på mätaren och var tyvärr väldigt sliten i lacken samt hade mkt skrapskador på stötfångaren. 3 av 4 fälgar rejält kantstötta.. Däremot 7" skärm och PS-stereon. Även en frontkamera för att kolla runt hörn.

Den andra är en T3a som bara gått 3900mil.. Är grymt välvårdad men kostar 30k mer.
Den har mindre stereo och inget "extra" utöver summum förutom elvärmare.

Rent utseendemässigt pirrar det verkligen till när man ser T3:an.. Den är skön att titta på.

Den andra har ju starkare motor o bättre stereo.. men isch.. jag tror inte jag vill ha en sån misshandlad bil exteriört.


Så egentligen är frågan om jag ska gå på den andra, trots "liten" motor och kostnaden.. som egentligen är typ 20k mer än vad jag tänkt som max.
(Så typiskt att man alltid hamnar där på gränsen till för dyrt när man letar!)
av Lövet
#916738
Du är med på att det är exakt samma motor och du kan få upp T3an till T4 nivå genom Polestar? Kanske är den gyllene medelvägen.

Å andra sidan är det ingen match att lacka om en stötfångare och köpa en uppsättning nya fälgar (eller lacka om).
av spuzz
#916748
Jag skulle nog satsa på en T3. Gjorde beslutet och köpte en bil i sämre skick. Ångrar mig än idag. Byter snart upp mig som tur är!

Blev en minusaffär som man kanske lär sig av en vacker dag!

Leta i sprängskisserna på www.volvopart[…]

Katalysator...

Hej! På min 945 Turbo - 97 så har f&ou[…]

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]