Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bosti
även när jag släpper på gasen.När jag startar,utan gas,så varvar motorn c:a 2000 varv.Så fort jag trycker det allra minsta på gasen så bara ökar varven så motorn håller på att explodera!Har provat att i motorn manuellt justera gasen men funkar inte.
Kan detta vara ett elfel?
Användarvisningsbild
av vetten
Prova med att koppla bort luftmassemätaren för att se om det blir nån skillnad sen har du ju tomgångsmotorn också som kan krångla :cry: sen så kan jag bara inte låta bli att återigen tjata lite om alla dåliga kontakter som ju sitter lite överallt i motorrummet väldigt ofta så kan det uppstå konstiga fel pg. av oxid i dom så en rengöring av alla som du ser kan göra underverk :wink:

vetten
av Bosti
Detta hände helt plötsligt,under körning.
Var sitter "luftmassemätaren"?
Låter som en intressant liten sak...
Du tror att det kan vara ett elfel?
av Bosti
Kan någon tala om för mej var luftmassemätaren sitter?
Är det den med slangar i som sitter vid vindrutetorkarna?
Har bläddrat i gamla länkar & den verkar inblandad när tomgång & varv krånglar.
Användarvisningsbild
av jonny692
tror det e den grejen mellan luftburken och motorn :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Gasspjället och tomgångsventilen är det enda som kan släppa in mer luft i motorn. 2000 varv får man ungefär med fullt öppen tomgångsventil...

Massemätaren kan inte påverka luftmängden, den bara mäter.
av Bosti
Tröttnade & lämnade bilen till en bekants bekant idag & :oops: han konstaterade efter c:a 10 min att det fattades en skruv på ett ställe,osäker var,som gorde att den tog tjuvluft.Han vevade i en skruv & sen var det klart :D.Kände mej ganska :oops: men nu funkar den igen!
Kan man inte,så kan man inte,så är det.
av putte_140
Hej hej. Har du lust att fråga honom mer exakt vad det var för jag har samma problem med min :D
Användarvisningsbild
av Nebu
Tjyvluft kolla med start gas.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]