Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag köpte en xc70 -04 2.5T(AWD) för ett par veckor sedan och är helt såld på bilen. Grym komfort och utförande men det är ett dilemma.
När jag gör fullt rattutslag, framförallt till vänster, så känns det som om bilen tippar över kant för om jag skulle göra detta, och köra sakta, så åker inte ratten tillbaka. Känns jättelustigt. Ska det vara så på xc70 eller är det något jag missat? Vet att det finns rattstopp att montera på länkarmarna men ratten gör ju sina 2,25varv eller är det 1,75? Aja ratten är på kvarten åt det håll man svänger. Jag gick ut och tittade på bildäcket och det ser fasen ut som om däcket tippar/lutar utåt. Vänstra däcket, har inte kollat åt höger, bara känt efter.

Det jag även märker som känns väldigt obehagligt är när jag kör över brunnslock, så är det som om bilen hoppar till i sidled, faktiskt väldigt obehagligt stundtals när man gasar. Kan inte beskriva mer än att det är som om precis när jag åker över locket, så knuffar nån till framvagnen till höger(bara mot höger) fast bilen rycker inte eller så men ändå.

Nån som har nån aning om vad det kan vara? Jag ska hissa upp bilen nu imorn och rycka o känna, ska byta till vinterdäck tänkte jag.

Tack!
kan vara bra att kolla hjulinställningen då
Krävs det en press för att få ur de 2(x2) bussningar som sitter på länkarmarna?
Vad skulle skillnaden bli om man valde att montera Powerflex-bussningar ist för orginal?
Kommer hela länkarmen komma loss eller går det att byta när den fortf. är på plats? Isf. kör jag en elektrolys o rostskyddsbehandlar länkarmen.
Så känns min också och det är aldrig någon som hittat några som helst fel på varken styrning eller framhjulsupphängning. Och det är bara vid väldigt speciella omständigheter det märks. Mitt i vändzonen har vi ett brunnslock och lite då och då när jag parkerat där och skall trixa mig ut så träffar jag brunnslocket med framhjulen i fullt rattutslag och då kan det hoppa till lite. Både bilprovning och verkstäder har dragit och slitit extra mycket i framvagnen eftersom jag brukar be dem om detta.
Användarvisningsbild
av Perc
Länkarmen är gjord i aluminium så den behöver du nog inte rostskyddsbehandla. Och även om den inte vore det så höll den bilens livslängd ut.
llesrof skrev:Så känns min också och det är aldrig någon som hittat några som helst fel på varken styrning eller framhjulsupphängning. Och det är bara vid väldigt speciella omständigheter det märks. Mitt i vändzonen har vi ett brunnslock och lite då och då när jag parkerat där och skall trixa mig ut så träffar jag brunnslocket med framhjulen i fullt rattutslag och då kan det hoppa till lite. Både bilprovning och verkstäder har dragit och slitit extra mycket i framvagnen eftersom jag brukar be dem om detta.
Lustigt då. Som om man skapat större svängrum än vad som är tänkt från början. Jag har ju besiktningsperiod nu så jag ska se hur jag gör, om jag gör något byte innan eller efter.
Ang. brunnslock så händer detta när jag kör rakt fram.
Även kom jag på nu att om jag i vissa tillfällen kör sakta sakta och har fullt rattutslag, så är det som om däcken hoppar till. Alltså att bilen är för tung men att hjulen håller emot och nästan viker sig men eftersom det är för lite friktion i marken så hoppar däcken till ist.
Perc skrev:Länkarmen är gjord i aluminium så den behöver du nog inte rostskyddsbehandla. Och även om den inte vore det så höll den bilens livslängd ut.
Fast det ser förjäkla snyggare ut med rena svarta länkarmar............när man besiktigar 1 ggn per år :D
Hann inte med idag, då tapetsering och måleri stod på schemat. Återkommer med update när jag hunnit i veckan. Funderar på om man ska byta bussningarna, göra inställningen och gå därifrån. Tack för hjälpen!
Tyvärr du har hittat en stor nackdel med dessa bilar. Just detta med styrningen. Jag gjorde som du när jag köpte min byte bärarmar och allt möjligt flera instälningar av framvagnen men inget hjälper. Enligt en riktig super meck på volvo får man välja lite när man justerar dessa framvagnar vad man föredrar. Min gissning är höjningen av bilen som chassiet inte är tänkt för.

Egna erfarenheter (efter praktiska test)
1. Lått duktig och van meck som vet om dessa problem ställa den på volvo. Bäst ur slitage på däck och komfort. Men helt bra blir det aldrig.
2. Vill man slippa hoppande vid fult ratt utslag och annat olustigt. Ställ toe in på 0 då är den som en dröm vid kurvtagning. Dessvärre sämre rakt fram då det slår hårt i vägskarvar och känns som hjulen vill hoppa innåt. Sliter ut insidan på däcken på ca 200 mil. Annars guld vid fullt ratt utslag.
3. Överdiven toe in super rakt fram över skarvar slår typ inget. Men ännu sämmre vid kurvtagning. Samt nöter ut utsidan på mycket kort tid.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]