...

Moderator: Moderatorer

Brukar köra förbi långtradare som ska leka vägblockerare så snart tillfälle ges. Man har rätt att bruka båda fälten men inte rätt att blockera bägge. Håller såklart undan för eventuella tjänstefordon som ska fram vare sig jag står längst fram i kön eller längst bak. Det är en sak att blinka med helljus eller tuta för att visa eventuellt missnöje men blockera är bara fel. Sen får man så klart läsa av situationen och se vad som är lämpligast. Ibland är det bättre att köra om en kö och ibland är det bättre att inte för att det skapar bättre rytm.
Folk som inte kan placera sin bil vid en utfart. Det är brett nog för två bilar så att den som skall till höger kan placera sig till höger och den som skall till vänster kan placera sig till vänster. Men nej då. En av dem kommer alltid placera sig helt galet så att ingen mer får plats. Oftast är det den som skall svänga vänster också.
Användarvisningsbild
av ER
Igår mötte jag 5 bilar som var enögna bilar fram, en var dessutom enögd bak också på samma sida så hur dessa INTE kan förstå att något är fel är en gåta när ljuset är så uselt med bara ett ljus fram i mörker, 5st kombo dimljus+halvljus som inte fattar galoppen med att dessa skall var avstängda, 3st DRL på full kräm+halvljus, 2st som tycker det är ok att köra om bil med släp i kurvor i mörker(inget ljussken bakom kurvan= inget möte=riskfritt att blåsa om) och potentiella minusgrader i vägytan OCH själv åka på sommardäck trotts tidig varning dygnet innan om att byta till vinterpuckar.
1st rondellåkare som kunde fått stått i skamvrån då den kunde kört på mitt välupplysta släp då jag som kört till nästa avfart(90 grader från där jag trädde in i cirkulationen och skulle ut 270 grader från inträdelsen) och enligt lagen då var inne i cirkulationen och har företräde framför en som skall in i densamma då jag förberedde filbytet och om denna inte uppmärksammat att det var släp också fått betala dyrt då denne blivit skyldig då denna inte kört förbi nästa avfart för att få företräde.
Allt detta på ynka 5 mil i mörker.
Så mitt hopp är ute om att förare dels kan sitt fordons belysning och använda korrekt, kan regler, uppmärksammar om det finns släp efter bilar när dom försöker stressa ut framför i cirkulationsplatser men märker dom inte hinner och då slickar röv direkt så dom tar släp i sidan istället, har analklåda så dom bara måste köra om bil i 80 med släp oavsett situation, precis som när det sitter skylt med "övningskörning" på fordonet.
Allt detta med temeraturer runt nollan och majoriteten på sommardäck dessutom och ej tillräckligt torr vägbana för att inte bli ev. halka.
Användarvisningsbild
av joel80
ER
Visst är det fantastiskt! :D

Såg du min nya video jag la upp idag, sista klippet! En riktigt stjärna.. man blir så att säga lite mörkrädd!
Användarvisningsbild
av ER
Vilka smartskaft du lyckas hitta gång på gång, att inte fatta att hålla höger om det är rent och du håller samma hastighet eller lägre än tillåten och sen dyka in till höger mitt framför nosen på bilen bakom som nästan är halvvägs om måste ta hem pris i dumhet. Snacka om att inte vara närvarande under den körningen.
av rid54
Nånting som stör mig i trafiken, på ett indirekt sätt, är att det inte finns någon övervakning (annat än av hastigheter). Sedan jag började köra på egen hand, för 41 år sedan, har jag nog kört lite mer än standardbilisten, men ändå bara blivit stoppad av polisen vid typ 5 tillfällen. 3 allmänna nykterhets- och körkortskontroller, en bara papperskontroll (var väl nån galning lös i området) och en fortkörning (trafikrytmen var 105 på en 90-motorväg; vi var många i fållan den gången). Å andra sidan ser man typ dagligen skrämmande avarter av bilkörning, som garanterat borde ha lett till tillrättavisning och böter om nån brytt sig om att faktiskt ha koll på hur trafiken funkar. Trafiken är ett livisviktigt system för Sverige, men tillsynen är helt delegerad till självutnämnda sheriffer, eftersom ingen annan instans har tid/lust/ork/order att utföra tillsyn. Det finns ju bevars fartkameror! ...och då är ju det viktigaste under kontroll. Eller? Spelar det roll att 50% av bilförare inte kan göra en vänsterväng utan att göra en ögla ut till höger? Orkar de inte vrida ratten trots servon? Eller tror de att bilen blivit typ 24 m lång och måste ha HELA korsningen att åka i? Att ge tecken i den situationen är ju dessutom frivilligt och det är nog mest stofiler som jag som blir störda. Eller? Samma förare är väl säkert de som utan att meddela sin avsikt bromsar, glider över i tvingande vänstersvängfil utan att använda blinkern, och sedan, när de hamnat i filen för påbjuden vänstersväng och inte har nåt att välja på och alla VET vad som ska ske, tänder de körriktningsvisaren. Oftast glömmer de att stänga av den också. Förmodligen samma typer som har vänsterblinkern tänd och svänger (höger) ut ur en cirkulationsplats, efter att ha kört 270° genom rondellen i ytterfilen. Sedan lägger de sig en billängd bakom framförvarande och ger föraren solbränna i nacken med sina felinställda Xenonljus + DRL och allt annat som nutida bilar har i fronten.

Nu blev det mycket. Men vem f-n, eller snarare vilken del av vårt kontrolletablissemang ska bry sig om den här totala vimsigheten som tycks bre ut sig...
Användarvisningsbild
av joel80
Håller helt med dig rid54! Bara det faktum att jag lätt får ihop till 5-8 minuters "tokfilm" på en tur och returresa Gävle - Stockholm tyder ju på att det är rätt illa ställt med hur folk beter sig. Det skulle finnas mängder av situationer att ta tag i för polisen bara dom ville och hade resurser..
Men för att det ska bli någon bättring måste nog risken att åka dit bli större, vi verkar inte kunna vänta oss någon vändning enbart p.g.a respekt för varandra.
av llesrof
Jag har sagt det innan och säger det igen: Sverige borde ta hit nordkoreanska trafikpoliser. Ta hit 2000 av dem och låt dem få fria händer under ett kvartal. Det skulle nog rensa ut de värsta avarterna :D
av Lövet
Fy fan för sådana här förare. Vi har högertrafik i det här landet, inte vänstertrafik. Byt fil bakom bussen, inte 1 km innan!
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.13 MiB) Visad 541 gånger
  • 1
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 552

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]