Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Jag undrar hur ett fritidsbatteri på 75 Ah och över 600 CCA skulle fungera i bilen?

Originalbatteriet i bilen är på 60 Ah och 520 CCA.

Finns det några nackdelar att ha ett fritidsbatteri i bilen?
Är det så att fritidsbatteriet i det här fallet är bättre/tåligare än mitt originalbatteri? Det har ju högre värden...
Någon som har provat?
av xxargs
Man kan fundera på om det verkligen är fritidbatteri eller om det är startbatteri man kallar fritidsbatteri med dom strömvärdena.

annars meningen med fritidsbatteri att det är färre och grövre blyplattor i dessa för att tåla djupare och fler urladdningar innan det börja falla sönder invändigt men med nackdelen att inte kunna ge lika stora strömmar som ett startbatteri med samma Ah-värde...

det här är en typisk sak som en konsument har väldigt svårt att kontrollera...
av rid54
Jag ser inget problem med att använda ett sådant batteri. Fritidsbatterierna påstås, som nämnts, kunna klara fler djupurladdningar och ofta är det kopplat till lite lägre CCA-värde. Om man inte har en diesel och bor där det är svinkallt ofta, så skulle jag tro att ett sådant batteri funkar fint. Det värsta som kan hända är att det åldras lite snabbare - kanske. Kemin är samma, så det verkar osannolikt med problem MEN jag skulle vara noga med att kolla vätskan i batteriet om det har lösa proppar. Fritidsbatterier förväntas få några rejäla laddningar "då och då", medan ett bilbatteri (i en bil som används) hålls vid lite över 14V hela tiden bilen är igång och det kan leda till vattenförlust i ett batteri som inte är byggt för just bilbruk (eller är "undrhållsfritt").
av Rådlös
Står det något tillägg till CCA? Det är så illa att det finns 5 olika (tror jag?) olika mätmetoder för CCA. EU har en. Tyskland har ibland en egen äldre, DIN. USA kör med sitt ("varför skall vi behöva rätta oss efter en massa U-länder?") Japan har en. Sedan var det en till som jag inte kommer ihåg nu. Det finns äldre inlägg här på forumet och det går säkert att googla också.
Det går ju ut på att mäta energin när det är kallt, men man mäter på lite olika sätt. Under olika tider, olika mycket strömuttag, någon kör två gånger på varandra, någon har varmare temperatur etc. etc. etc. Därför kan ett värde tyckas vara högt på en mätmetod, men kanske blir lågt på en annan. Kan vara värt att kolla när man står på t.ex B-tema och jämför olika batterier. Har alla samma CCA-mätmetod?
Användarvisningsbild
av taxi
Prova!
Jag körde med ett fritidsbatteri i min 740 när jag var ung och inte lika smart, det funkade bra förutom att startmotorn gick lite långsammare :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Är fritidsbatterier billigare? Eller varför skall man annars ha ett i en bil?
av Clonetom
SvenB skrev:Är fritidsbatterier billigare? Eller varför skall man annars ha ett i en bil?
Brukar väl vara nån 50 lapp billigare tror jag.
Sen kör de väl rea på dem då å då .
Så det är nog plånboken som är orsaken till frågan :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Den uppfattning jag har är att fritidsbatteri är bra för liten förbrukning under lång tid, med vanliga startbatterier är bäst vid stor förbrukning under kort tid. Att starta en motor t.ex. I båten hade jag ett stort startbatteri till att strömförsörja motorn och navigationsutrustningen, samt två fritidsbatterier för belysning m.m.
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]