NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lisa2000
I morse så startade inte bilen :(
2 grader varmt ute, mycket fukt i luften de sista dagarna. Tvättade motorn försiktigt med vatten å avfettning häromdagen, så kanske lite mer fukt i området än vanligt.

Batteriet var starkt, den tände men dog med en gång. Om och om igen. Provade säker 20ggr med olika långa pauser mellan.
Satte i motorvärmaren och efter bara 5 min i så startade den motvilligt.
Kanske bara tillfälligheter...

Jag kör på bensin och har gjort det de sista 100 km.

Någon som känner igen?
Hur långt körde du efter motortvätten? Jag tror att det var fukten som spökade.
låter ungefär som vad som hände med min när jag bytte bränsle. men det självläkte ju när den ställde in sig rätt. men den borde hunnit ställa in sig på 100 km. i intruktionsboken står det något om att hålla jämn hastighet under tid tror det är typ 20 min. efter det ska spridarna vara inställda korrekt. detta förutsätter dock att bilen går att starta och köra :)

mitt tips: byt inte bränsle, välj ett och håll dig till det. själv kör jag endast etanol
jag misstänker ett gasspjällsproblem.

Självfallet kan du köra på vilken bränsleblandning som helst av bensin och etanol.
Motorn kanske inte går optimalt i alla lägen men den ska absolut inte hoppa som en groda eller ha problem att starta.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]