Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Smurfen740
gnestakalle skrev:
vad jag läst har kommit fram till är att det är antingen Tempgivaren för motorstyrningen som strular bytt för ½ år sedan. eller om det är soppa pumpen som börjar ge sig.
Vilken färg var det på tempgivarens kontaktstycke? Var set blått eller svart?

Mvh GK
Den för motortemp (den som visar tempen i mätarhuset) eller motortemp för motorstyrningen
Har bytt båda men motortemp för att visa temp i mätarhuset har rundade hörn och den för motorstyrningen är rektangulär med ett spår i.

Givare för motorstyrningen sitter vid 4ans cylinder räknat cylinder 1 närmast torpedplåten
Givare för motortemp sitter under vid 3ans cylinder cylinder 1 närmast torpedplåten

hoppas du förstår bilden

Motorstyringens kontakt var vit? och motortemp grå? minns inte men kan kolla nästa gång jag öppnar huven

Bild
Användarvisningsbild
av Smurfen740
Tagit ut felkoder nu

Uttag 2
1-2-3 = Motortemperaturgivarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden. Styrenheten antar då en temperatur på kylvattnet till 20 °C vid start och annars cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller komponent.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Felsymptom:
Svårstartad kall.

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

2-2-3 = Tomgångsventilsignal
Villkor:
Genom att mäta ventilens strömförbrukning kan styrenheten avgöra om ventilen arbetar inom ett normalt område.
Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög. Om strömförbrukningen är under 0,12 A betraktar styrenheten det som ett avbrott till kretsen.
Felkoden 2-2-3 sätts i båda fallen.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i kretsen eller i tomgångsventilen.
Felsymptom:
Motorn startar inte eller är svårstartad.
Lågt tomgångsvarvtal.
Uttag 6
2-2-4 = Motortemperaturgivarsignal
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden.
Styrenheten antar då en motortemperatur på cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Avbrott eller kortslutning till jord i tempgivaren.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom.

1.Miljölampan/motorlampan är inte tänd på min, den tändes inte när lamdasonden var kass/trasig.
2.Har bytt Jordflätan mellan toppen och torpedväggen mot en kabel. måste det vara en fläta eller spelar det ingen roll om det är en kabel?
3.Vad är EVAP Ventil för ngt?
4."Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög" vad är anslutning 33? min bil drar väldigt mycket ström kan bara mala på starten i ca 1 minut innan bilen är död. batteriet har jag bara haft i 2 år och har en 100 amp generator.

Idéer? vad ska jag kolla och felsöka?
Tomgångsmotorn klickar och rör sig som den ska när jag kör test med hjälp av felkodsdosan, den är även bytt sedan tidigare då det står -89 på den med gul text. så antar att den kommer från en bilskrot.
Användarvisningsbild
av lennarte
Smurfen740 skrev:1.Miljölampan/motorlampan är inte tänd på min, den tändes inte när lamdasonden var kass/trasig.
2.Har bytt Jordflätan mellan toppen och torpedväggen mot en kabel. måste det vara en fläta eller spelar det ingen roll om det är en kabel?
3.Vad är EVAP Ventil för ngt?
4."Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög" vad är anslutning 33? min bil drar väldigt mycket ström kan bara mala på starten i ca 1 minut innan bilen är död. batteriet har jag bara haft i 2 år och har en 100 amp generator.
lite snabba svar.
1. Milljölampan har aldrig fungerat på min bil heller (B234F -88B). Den är inte ens kopplad på bakstycket på mätaren, den finns inte med i kabelhärvan. Om jag jordar i folien vid kontaktstycket lyser dock lampan.
2. Den ska också vara hel, men jag menade dom kablarna som sitter i bultarna till railsen. Dom jordar givarsignalerna till bränslesystemet.
3. Det är den ventilen som öppnar för ångorna som samlas i burken vid vänster strålkastare och som kommer från bensintanken. Ventilen ska vara stängd när motorn är kall.
4. Förmodligen menas stift 33 på styrboxen (ska kolla det bättre). Om tomgångsmotorn är trasig, kan det ju vara att det är kortslutning i den och då "känner" boxen det och stänger av den. Det kan ju vara fel på kabeln också.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Smurfen740
YES! äntligen hittat problemet. kontakten till tempgivaren för motorstyrningen hade tryckts tillbaka i kontakten. lite svårt och förklara men,
sitter 2 hon stift inuti kontakten dom satt inte så värst bra så jag antar att dom dragits ur en bit när jag bytt tempgivaren men det var bara och ta loss kontakten och pilla tillbaka hon stiften.

inte läst regler men anatar att man inte får länka till annat forum men hittade detta när jag googlade "b234f coldstart problems" och hittade detta "car runs on cold engine now, temp sensor conector was broken=no signal. "
så kom jag fram till problemet. tack för all hjälp
Användarvisningsbild
av lennarte
Smurfen740 skrev:kontakten till tempgivaren för motorstyrningen hade tryckts tillbaka i kontakten
F--n, det borde jag tänkt på. Det hände samma sak för mig när jag bytte temp. givaren. Jag fick "hålla ner" det ena stiftet med en liten skruvmejsel när jag tryckte på kontakten. Det står säkert någonstans i min första tråd om bränsleproblem.

Mvh
Lennart

IMG_9189.JPG Fick detta på mailen idag. […]

Med golvet i det högre läget blir det v&[…]

Felkod B5

För mig låter det som att det är s[…]

Må så vara, men det är flera star[…]