Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vovvisgigantus
Är det nån som vet vad "sistema motore necessita assist" betyder? Har en volvo S80. Att motor behöver "assist" fattar jag, men det framgår inte varför?
Nån som vet?
Användarvisningsbild
av Perc
Inte för jag talar italienska, men jag tycker det är ganska självklart om man kisar lite och applicerar sina engelskakunskaper. Och vad det är för fel framgår aldrig, dom vill ju ha dig till verkstaden för att tjäna pengar på dig.

sistema = system
motore = motor
necessita = necessary dvs nödvändigt, behövs, etc etc
assist = service

Det normala svenskspråkiga meddelandet som dessa bilar brukar kasta fram är väl "motorsystem, service erfordras" eller hur?
av Clonetom
vovvisgigantus skrev:Är det nån som vet vad "sistema motore necessita assist" betyder? Har en volvo S80. Att motor behöver "assist" fattar jag, men det framgår inte varför?
Nån som vet?
Klistrar man in texten i google translate så får man att det betyder "motorsystem behöver en assist" vilket ju skulle kunna tolkas som motorsystem,service erfordras i dessa system.
Användarvisningsbild
av wissel
Cittradriver skrev:Men måste man in på verkstad föra att nolla felkoderna? Eller funkar det med att ta av batteripolerna ett tag?
Du har fått detta meddelande för att din bil mår dåligt. När bilen mår dåligt så fixar man det för att sedan ta bort ev. felkoder.
Nej du tar inte bort några koder med att lyfta batteripolerna. Felkoderna som finns är till för att ge en liten aning om vad som strular.
Så avläsning är Nr 1, Nr 2 Laga bilen, Nr 3 Radera felkoderna. Då kan du ju passa på att ändra språket till svenska och göra en uppdatering
av "datakomponenterna" samtidigt.
Användarvisningsbild
av Perc
Nånting är ju fel, annars skulle det inte komma ett felmeddelande. Köp en felkodsläsare och läs av, enklast så.
av llesrof
Cittradriver skrev:Finns något bra ställe att tanka hem felkodläsare på?
Tanka hem..? Du är i 20-årsåldern va? Precis allt går att fixa med en "app". :mrgreen:

Till TS. Motorn indikerar att något är fel. Det kan vara glappkontakt i färddatorn. Det kan nämligen vara precis vad som helst faktiskt. Det är av just den anledningen man måste ta reda på vad som är fel genom att utläsa felkoder. Dessutom... dessa felkoder måste förstås i sitt sammanhang. Och det är där männen sorteras ut från pojkarna. Man kan ha hur mycket piratprogram och kineskopierade felkodsläsare som helst. Har man inte kunskap att utnyttja dessa så står man ändå där. Enklaste är ju att åka till en bilverkstad som kan Volvo och helt enkelt få felkoderna utlästa. Har verkstaden tillgång till VIDA så bör de även kunna byta till svenskt språk på din färddator också. Och ja, det kostar pengar.

Lycka till och hoppas du får ordning på bilen :D
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]