Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Har försökt hitta detta sista tiden men gått bet. Vill ha LED i skyltbelysningen i V50:n men blir inte klok på vilket antal K det ska vara. Hur många K har Volvo originalmonterat på bilarna?

Vill ju inte att det ska se för stark, svagt eller för all del för blått ut heller för den delen utan det ska se original ut.
Användarvisningsbild
av Perc
Det är väl ganska få och typ bara riktigt nya bilar som har LED till nummerbelysningen. Vanliga glödlampor regerar ännu.

Vill du det ska se original ut så kör med glödlampa. :) Det gjorde jag efter att ha testat. Vill du nödvändigtvis ha LED kan du ju testa nånting kring 4000K.
K, eller Kelvin som det egentligen betyder är en temperaturskala precis som Fahrenheit och Celsius.
Kelvin mäter ljuset uppfattade temperatur likt att en stearinljuslåga är gul är ca 2000 kelvin, medan en svetslåga är blå-blåvit och gissningsvis kring 15000 kelvin. Likt smält metall börjar järn bli rött vid typ 750*C och sen blir det gult och smälter för att bli närmare vitt när det är som varmast.

Volvo orginal är en vanlig glödtrådslampa på ca 2500-3000K. LED brukar vara ca 6000K, dvs vitblått, eller åt det ljusblå hållet.
Den vita nr-skylten börjar ästan självlysa av intensitet, inte praktiskt eller snyggt.
kring 4000-5000K är lagom så är det bara vitt ljus
av rid54
Dessa lampor byts väl inte så ofta... en glödlampa borde räcka ett tag. För förklaring om ljustemperatur se:
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgtemperatur
Det bör tas i åtanke, att det mänskliga ögat är nog rätt anpassat till solljus, dvs funkar bra med ljus som innehåller alla våglängder och är i närheten av 5500 K. För Xenonfantaster bör nämnas att Xenonljus inte innehåller alla våglängder (det är inte ett kontinuerligt spektrum). För mer info se:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Xenonlampa
Köp inte dyrare lampor än nödvändigt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
LED är ju så billigt att du kan ju köpa en uppsättning i olika kelvin och helt enkelt köra med dom som du anser ser bäst ut på din bil. Givetvis måste dom vara inom det vita färg-spectrumet, så inga blåa LEDs eller liknande är tillåtna :P

~6000k, i folkmun kallat "kallvit" eller "Xenonvit", motsvarar vad ögonen anser är dagsljus, men enligt nå roliga gubbar i vita rockar och okammat hår så ger lägre kelvin, t ex 4300k, bättre ljus, vilket är varför dom flesta bilar försedda med xenon från fabrik ligger mellan 4000k och 5000k. Hur dom kan anse att 4300k ger bättre ljus än 6000k, när ögat anser att 6000k är bättre, övergår mitt förstånd dock :roll: Är det inte vad ögat anser som är det viktiga?

... Sen är ju 6000k bra mycket snyggare än lägre fesgula kelvin :wink: :P
Lucif3r skrev:LED är ju så billigt att du kan ju köpa en uppsättning i olika kelvin och helt enkelt köra med dom som du anser ser bäst ut på din bil. Givetvis måste dom vara inom det vita färg-spectrumet, så inga blåa LEDs eller liknande är tillåtna :P

~6000k, i folkmun kallat "kallvit" eller "Xenonvit", motsvarar vad ögonen anser är dagsljus, men enligt nå roliga gubbar i vita rockar och okammat hår så ger lägre kelvin, t ex 4300k, bättre ljus, vilket är varför dom flesta bilar försedda med xenon från fabrik ligger mellan 4000k och 5000k. Hur dom kan anse att 4300k ger bättre ljus än 6000k, när ögat anser att 6000k är bättre, övergår mitt förstånd dock :roll: Är det inte vad ögat anser som är det viktiga?

kan säkert bero på att 6000 är olagligt som belysning enl. ECE-reglementet.
Dessutom försvinner allt ljus på mörka o regniga höstkvällar från 6000 K. bara vägmarkeringar och skyltar lyser intensivt, dvs bländande vilket ger sämre mörkerseende=trafikfarligt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
milktrucker skrev:Dessutom försvinner allt ljus på mörka o regniga höstkvällar från 6000 K. bara vägmarkeringar och skyltar lyser intensivt, dvs bländande vilket ger sämre mörkerseende=trafikfarligt.
Happ, inte har mitt ljus "försvunnit" något under hösten iaf. :???:
Att markeringar/skyltar bländar håller jag heller inte med om, och det tror jag snarare beror på styrkan och inte kelvin'en. Men visst, åker man runt med 3x225 75W 6000k xenon-extraljus så kan nog skyltar blända i vissa förhållanden.
Användarvisningsbild
av ER
Lucif3r skrev:
milktrucker skrev:Dessutom försvinner allt ljus på mörka o regniga höstkvällar från 6000 K. bara vägmarkeringar och skyltar lyser intensivt, dvs bländande vilket ger sämre mörkerseende=trafikfarligt.
Happ, inte har mitt ljus "försvunnit" något under hösten iaf. :???:
Att markeringar/skyltar bländar håller jag heller inte med om, och det tror jag snarare beror på styrkan och inte kelvin'en. Men visst, åker man runt med 3x225 75W 6000k xenon-extraljus så kan nog skyltar blända i vissa förhållanden.
Att högre kelvin ger sämre lumen(ljusflöde från källan) fast man upplever att skyltar lyser upp mera trotts sämre ljus på vägytan är allmänt känt faktum.
Skulle aldrig använda 6000K på hösten/vintern då jag vill ha mina 4150-4350K från Nightbreaker Unlimited för mest ljus på vägen, sommartid kan jag använda PowerVision 60% i 6000K styrkan då behovet av ljus på vägen är mindre då det inte blir kolsvart här eller ens så mörkt tidigt nog på kvällar.
Har testat 6000K fulkonvertering när man var ung och dum i en S40 och det var ju coolt med blå/lila sken fast sämre ljus på vägen, när man sen tröttnade så byttes det till 4300K och det blev mera ljus på vägen än innan, skyltar blev mindre irriterande när dom inte lyste upp på samma sätt som med 6000K. Samma styrka, samma bil, samma strålkastare, enda skillnaden var xenonlampan som köptes som reservdel.
Att 225w xenon bländar är ju givet, men inte samma sak som att ljustemeraturen av 6000K har förmågan att reflektera betydligt mera än 4300K även med mediokra 2x35w.
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Hur dom kan anse att 4300k ger bättre ljus än 6000k, när ögat anser att 6000k är bättre, övergår mitt förstånd dock :roll: Är det inte vad ögat anser som är det viktiga?

Det finns många "ögon" som "anser" att dom får bättre ljus när dom monterar xenonlook-glödlampor också.
Rätt ord för det är väl "grundlurad". Man får ju inte mer ljus av det, lika lite som man ser bättre i mörker när man tar solglasögon på sig. Ljuset blir blåare eftersom man tar bort de varma färgtonerna.

Bild

Nu inser jag att det inte är samma sak som 6000K LED, men jag vill bara påpeka att blåare inte alltid är bättre.
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]