Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:
eller menar du att ingenjörerna har full koll på detta också?
Vad jag vet så var denna bilen en mula, dvs. en rapid prototyping bil där den vanliga hårdvaran var utbytt med real time datorer som i stället för original mjukvara kör i en såkallad simulink miljö där ingenjörerne kan testa och utveckla.

Mao: en tidig tidig version av mjukvara som inte var kopplad ordentligt med bilens övriga elektronik.

Att man då visar fram en mula och inte en färdig bil får gå som en miss i marknadsavdelingen.

Men hemskt irriterande för Volvo att den liggar kvar på internet.
VOC ringer även upp om larmet löser i bilen.

Det med broms och annat har i alla fall inte jag haft någon nytta av. Stå det en bil eller större objekt i ytterkurva i en ficka efter vägen brukar min bil falsklarma. Även i stan om ja gasar ifatt någon men aldrig att bilen har försökt att bromsa.
Jag har en bekant som ställde sin nya V70 i p-hus i Göteborg. Några timmar senare ringde Volvo och sa att larmet hade utlöst. Det blev bara att med språng ta sej ner och kolla, dock var det falsklarm. Jag har inte hört någon som varit i olycka men det funkar säkert alldeles utmärkt även då.
Stod väl i Ratten en gång om hur VOC fungerar med verkliga fall där en kvinna krockat i Skåne med ambulanser o antal bältade osv
Adaptiva farthållaren kontra den vanliga undrar jag över. Den saktar ner och håller avstånd. Men när man befinner sig längre i från det behöriga avståndet, gasar den på då, efter inställd hastighet via den vanliga farthållaren? En grej som retade upp mig på min V70 är att om jag ställde in den "vanliga" farthållaren på ex 70 km/h, i nedförsbacke så saktade inte bilen ner för att hålla exakta hastigheten, utan gasade endast när det gick för sakta. Försöker förstå hur detta nu kommer att funka på den kommande bilen:)
Den accelererar upp till vald hastighet om inget hinder (fordon) som kör långsammare ligger inom det valda avståndet.
Hur den beter sig i nedförsbackar vet jag ej men är tveksam till att den gör något annat än att släppa gasen?
fyrahjul skrev:Hej! Jag har börjat fundera på några saker kring Volvos säkerhetsfunktioner. Det jag undrar dels är:

Vet någon om något fall där exempelvis VOC har kommit till användning, ex räddat människor och fungerat rent klockrent?

O yes! Människoliv har räddats, stulna bilar och dess kapare hittats och kidnappningsoffer fritagits med hjälp av OnCall. Vågar inte skriva några detaljer, känns som man ger sig in på ett känsligt område.
Fel efter byte VVT

XC90 2,5T 2003 Får snart be om ursäkt […]

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]