Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
Tycker min V70 2.4d -08 är lite trött och tänkte köpa lite mer effekt.

Uppskattar bra med kraft så tidigt som möjligt. Det blir BSR eller Rica men blir inte riktigt klok på vilken effektkurva som är närmast det jag är ute efter.
Båda kurvorna följer resp. original vilka skiljer sig ganska kraftigt åt. BSR har ca 330Nm vid 1500rpm medans Rica ca 190Nm vid 1500rpm???

Resp mjukvara ökar vridet ca 50Nm vid 1500rpm och båda når max vid ca 2000rpm.

Om jag utgår ifrån hur mycket resp mjukvara ökar iförhållande till resp originalkurva tolkar jag det som att slutresultatet blir mer eller mindre identiskt oberoende av vilken av dessa jag väljer.

Har jag rätt?
Bilagor
V70 Rica.JPG
V70 Rica.JPG (41.71 KiB) Visad 5258 gånger
V70 BSR.JPG
V70 BSR.JPG (26.88 KiB) Visad 5251 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Du får nog läsa en gång till.

Rica tycks ligga på ungefär 250 Nm vid 1500 r/min, medan BSR ligger på 360-370 Nm vid samma varvtal. Rica har sedan en betydligt kraftigare ökning, så att de är ifatt vid ungefär 1800 r/min.

Ställda mot varandra kommer då Rica att upplevas som betydligt kraftfullare, eftersom ökningen är så mycket större (mer "ketchupeffekt"), men använder man klockan kommer BSR att visa sig vinna, eftersom den har högre effektuttag under 1800 r/min.

Så BSR kommer att gå fortare men kortare, eftersom höga effektuttag vid låga varvtal är rena döden för kraftöverföringen, och då menar jag hela kedjan från kolv till hjul.

Tittar man på Polestar så liknar deras kurva BSR, så förmodligen håller prylarna för det. Rimligtvis är Polestar ett bättre val, då det är integrerat med bilens övriga mjukvara. Att garantier fortsätter gälla spelar kanske ingen roll på en såpass gammal bil.
Användarvisningsbild
av crumpets
apersson850 skrev:Du får nog läsa en gång till.
Varför? Jag kan bara läsa ut samma orginalsiffror som han... Ser ut som att de fått en usel motor eller att volvo överspecat den rätt rejält tycker jag.
Användarvisningsbild
av apersson850
berrabus skrev:BSR har ca 330 Nm vid 1500 r/min medans Rica ca 190 Nm vid 1500 r/min???
Enligt diagrammet har Rica inte 190 Nm vid 1500 r/min. Men enligt diagrammen är det ju inte samma standardmotor de jämför mot heller.
av HakanF
Kolla även effekten på originalprogrammet, Bsr har högre effekt på det med troligtvis pga bänken de använder...
Användarvisningsbild
av crumpets
apersson850 skrev:
berrabus skrev:BSR har ca 330 Nm vid 1500 r/min medans Rica ca 190 Nm vid 1500 r/min???
Enligt diagrammet har Rica inte 190 Nm vid 1500 r/min. Men enligt diagrammen är det ju inte samma standardmotor de jämför mot heller.
Fast han sa ju orginal. Alltså deras olika mätningar av originalmjukvaran. Med trimmet har du rätt men det var inte frågan :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, så kan man ju också tolka det. "BSR har..." läste jag som att just "BSR har...", inte att "BSR har mätt originalet till..." Men det är nog så det menas.
av berrabus
Kanske var otydlig men några har iallafall förstått vad jag var ut efter.

Om man kikar på de två kurvorna så har Rica och BSR helt olika kurvor för vridet med original mjukvara.
Tex har Rica mätt upp ca 190-200Nm vid 1500rpm och BSR har mätt upp ca 325-330Nm vid 1500rpm.

Detta återspeglar sig ju även om man kikar på kurvorna med resp mjukvara inladdad.

Så frågan är då om man med hjläp av dessa kurvor kan säga att den ena eller den andra upplevs som starkare med trimmjukvaran?

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]