NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnDalgren
#915120
Tjena Tjena!
Ny här på forumet och tänkte höra med er om ett bekymmer jag har med min v50 2.0D -07.
Tycker på sistone att den har varit svårstartad, när man vrider om nyckeln till läge två så tar det ett par sekunder innan framlamporna tänds vilket jag inte upplevt förr dom brukar väl tända på störten? Och startar man direkt efter glödindikatorn slocknat så går starten väldigt trögt.
Man får ge det en liten stund till innan den startar utan protest.
Det känns som om allt "segar" lite.
Ingen batterilampa lyser och inga andra varningsmeddelanden dyker upp så att jag är minst sagt lite förvirrad.

Det jag lurar på är om det kanske kan vara batteriet som är på väg att ge sig? Det är ett orginalbatteri och då inte bytt någon gång.

Tacksam för alla funderingar och svar!
Användarvisningsbild
av Perra83
#915126
Ja det är en tydlig förvarning. Ja kan lova dig att batteriet har gjort sitt.

Visst kan du ladda batteriet men efter ett par dagar blir det likadant igen.
Så byt så slipper du bli stående någonstans.
av dieselputte
#915129
Jag har 2.0D -06 , är inne på 3e batteriet, så har du ett drygt 8 år gammalt batteri är det bara att byta omgående.

Dieselvärmare äter batterier om man kör på timer eller direktstart.
av JohnDalgren
#915131
Supert! Tack för svaren! då blir det ett batteribyte bums!
Har ni några tips när det kommer till batterival?
av timebandit
#915199
Vill bara påpeka att lamporna skall inte tändas direkt på tändläget utan det skall vara en fördröjning på runt 2 sekunder eller mer... Bara för att inte lamporna skall tändas och slockna å tändas igen vid start typ :)
Användarvisningsbild
av Perra83
#915423
Fler och fler rekommenderar AGM batterier men ja har inte testat.

Största Varta batteriet som passar har ja bytt till i de två senaste bilarna. Dyrt och bra :lol:
av :stefan:
#920609
Kanske lite sen på bollen här, men generellt sett om nya batterier:
- Har du en dieselbil bör du helst ha ett AGM-batteri. De har högre startströmseffekt, tål djupurladdningar och tar laddning snabbare än vanliga startbatterier.
- Har du en diesel/bensinvärmare i bilen som används, då ska du definitivt ha ett AGM-batteri. Ett vanligt startbatteri tål inte den kontinuerliga belastningen som blir när värmaren går och batteriet tar stryk.
- Men kör du annat än dieselbil och inte har bränsledriven värmare kan du utan problem köra med ett vanligt startbatteri. :)

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]