- mån 03 nov 2014, 09:28
Du SKA kunna blanda som du vill, men baserat på inlägg här på forumet med folk som har problem med sina flexifuel-motorer så är det främst de som blandar friskt.
Motorerna är ju utvecklade för att kunna hantera båda bränslena men det många missar är adaptionen som behöver göras. Nu minns jag inte vad som står i instruktionsboken men har du väl tankat ett annat bränsle än det som var i innan så bör du köra en stund efteråt, dvs inte: etanol i tanken, åka hem från jobb, stanna vid macken, slänga i bensin, köra 2min hem och parkera bilen.
Det verkar som att det är då problem främst uppstår, så se till att behöva ratta runt i en 10-20min om du ska byta bränsle.
Jag själv har en 1.8F och har sedan inköpet (snart 3 år sen) kört uteslutande på etanol och aldrig haft problem. Vissa nämner att spridarna börjar strula men det har jag, peppar peppar, sluppit. Även många här på forumet som kört uteslutande etanol i tiotals år utan bekymmer. Första vintern i min ägo så hade jag utomhusparkering men körde även då på etanol utan bekymmer vid kallstart. Numera har jag varmgarage och då är det definitivt inga problem.
Det rekommenderas tydligen att köra en tank bensin på var tredje tank etanol, om man som jag tycker det är trevligt med full tank för 400 spänn. Visst, den är törstigare på etanol men trots min vanligtvis tunga högerfot så sparar jag nog någon krona per mil.
Så... Välkommen till klubben och forumet, släng gärna upp en bild på åket! :)
Och summering: välj vilket bränsle du vill, men ska du byta, se till att köra en stund så att bilen fattar vilket bränsle som har åkt i. :)
Nuvarande:
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld