NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle börja med att läsa felkoder med ett instrument som klarar Volvos felkoder -- för jag antar att du har en generisk felkodsläsare som inte tar "allt".

Det är väl bara Volvos egna system (Vida/Dice) som tar "allt", även om en del generiska kommer rätt nära.
Brett skrev:Försöker få till en VIDA läsning, såg på en parallel tråd om V50 att felet pekar mot kontrollmodulerna, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... em+service
gillar inte när Eltrollen gnager på elktroniken, svåra att utrota
Börja med att kolla om laddningsregulatorn i din nya generator har 3 stift i kontakten. Har den det så kan det krävas en uppdatering av mjukvaran för generatorn.

Laddningsspänningen 14,1 V är kanske lite låg, men torde vara tillräcklig.

12.3 V vid vila är lågt om du har helt nytt batteri, ett bra batteri borde ge runt 12,6 - 12,7 Att generatorn blir het kan tyda på en ev ström tjuv som ger överbelastning. De kan då antingen vara startmotorn eller styrservot. Kan inte påminna mig om att jag läst om några andra strömtjuvar.
Tack för kloka råd. Hann inte förbi auktoriserad Volvoverkstad. Men en lite konstig grej är att laddlampan börjar lysa i samma stund som varvtalet går ner i sekvensen att förvärma katen. När motorn är varm sker ingen varvtalshöjning, men tiden till laddlampan börjar lysa är i stort sätt lika lång, ca 15sek. Gissar att lambda och kat kan ha med detta att göra, får kolla det på Bilia med en VIDA.
Var förbi auktoriserad Volvoverkstad, som för 375 kr läste ut koder. Och dom aktiva koderna var CEM-DD20 samt 21 och CEM-DD30, dvs LIN-buss 2 och com mot ACM. Alla koder utom CEM-DD20 gick att kvitta, och laddlampa lyser fortfarande ilsket efter 15 sek. CEM sitter ju under AC/luftutblåset och under torkarmotor och länkarmsgenomföringar/dike. Gissar att jag får ta ut CEM och kolla om kondens/regnvatten korrugerat kontakter. Kan man komponentlacka CEM och på så vis vatten/fuktsäkra kontakterna?
Då är det troligt att du har fel ACM = Laddningsregulator , kolla som tidigare nämnt om generatorns anslutningskontakt till ACM har 3 stift. Har den bara 2 stift så har du felet där. Tror inte på fel i CEM.

Du har troligen samma fel som TS hade i tråden du nämnde i ett av dina inlägg.

Du kan ev lösa problemet genom att flytta ACM från din förra generator till den nya och hoppas på att den är hel.

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]