Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Jag tackar för all feedback.
Många av de föreslagna maskinerna ligger ju i lite högre prisklass än vad de flesta behöver; iaf jag.
Som det verkar nu så blir det Biltemas mutterdragare; bra som första amatörmaskin skulle jag tro.
av osla
ett litet tips för er som kör med luftknackare. orkar den inte så kan man hälla i lite olja direkt i slanganslutningen, då slår dom betydligt kraftigare ett tag
Användarvisningsbild
av jojjeblom
osla skrev:ett litet tips för er som kör med luftknackare. orkar den inte så kan man hälla i lite olja direkt i slanganslutningen, då slår dom betydligt kraftigare ett tag
http://www.swedol.se/bygg-anlaggning/tr ... rjare.html

Eller monterar en dimsmörjare, iof kan ju den göra att du inte kommer åt med maskinen på trånga ställen :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
är det så lyckat då?
med tanke på att utblåset från maskinen antingen blåser på användaren eller framåt på bilen
Användarvisningsbild
av Ping84
Jag har egentligen inget o säga till trådskaparen, men lyssna absolut inte på personer som "gissar" o spekulerar sig fram ang hur stort momentet skall vara . Uppenbarligen ingen som har erfarenhet av momentnyckel eller läst mekanik.

500Nm är så långt över rekommenderat åtdragningsmoment för hjulbultar till personbilar. Mellan 110-130Nm brukar vara rekommenderat åtdragningsmoment för personbilar, beroende på fälg och hjulbultarnas dimension.
Dras skruvarna för hårt riskerar du att matta ut skruven och du kan även skada fälgen.

Momentstavar brukar stämma +-några få % mot det som utlovas, precis som det är med momentnycklar.
Användarvisningsbild
av Ted68
Är det nåt som jag retar mej på, så är när en bilverkstad/däckverkstad har dragit åt hjulbultarna.
Idag bytte jag till vinterhjul på dotterns bil. Tre hjul kunde jag lossa utan problem, dom hade jag dragit med rätt moment. Fast det fjärde satt nåt så in i helvete hårt! Det hade bilverkstaden haft loss vid kamremsbytet på hennes 850 och antagligen dragit fast det igen med en ordentlig mutterknack.

Inget moment där inte.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Finns det något annat än åtdragningsmomentet som gör att muttrar/bultar sitter för hårt? När jag skiftade härom veckan satt muttrarna rekordhårt. Inte mitt fel, bilen hade både varit inne på service och däckbalansering sedan vårskiftet. När jag t o m fick ta i ordentligt med hjulbultsdragaren med 1/10 utväxling lät det som hylsorna exploderade när det släppte. Helt sjukt.
av mortimer
Ping84 skrev:Jag har egentligen inget o säga till trådskaparen, men lyssna absolut inte på personer som "gissar" o spekulerar sig fram ang hur stort momentet skall vara . Uppenbarligen ingen som har erfarenhet av momentnyckel eller läst mekanik.

500Nm är så långt över rekommenderat åtdragningsmoment för hjulbultar till personbilar. Mellan 110-130Nm brukar vara rekommenderat åtdragningsmoment för personbilar, beroende på fälg och hjulbultarnas dimension.
Dras skruvarna för hårt riskerar du att matta ut skruven och du kan även skada fälgen.

Momentstavar brukar stämma +-några få % mot det som utlovas, precis som det är med momentnycklar.
Jag vill minnas jag gjorde ett inlägg/citat på detta men kan inte se det. Hur kommer det sig, någon moderator som inte tyckte om det ?
av *pettson*
Fråga: brukar ni efterdra när ni bytt hjul eller fått dom bytta?
Många brukar strunta i det, men som mek kan jag säga att fler borde göra det momentet.
Det är inte så sällan som man förväntar sej att köra muttersmacken länge då hjulen suttit sen februari eller nåt.
Där man istället nuddar med maskinen så lossnar det så lätt att det är otäckt.
Gör alltså efterdragningen efter några mil. Gör den för hand, precis som förr.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]