Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moseby
#915047
Tjenare!

Kollade i tråden om tips om köp men hittade inget jag kunde ta hjälp av gällande 855 -93.

Jag har en 855 på g som jag tänkte köpa för 5.000:-

Den har inte mycket rost, förutom på bagageluckan, förardörren går inte att öppna utifrån, går bra maskinellt 38.000 mil, fin utvändigt
dragkrok, halvskinn, elhissar, hundnät

Är det något speciellt jag ska kolla på med bilen? Vad är kända fel på 855 från 93?

Mvh
Användarvisningsbild
av Nexus
#915059
för 5000:- kan man ju inte räkna med bilen är i toppskick. Köpråds tråden gäller generelt på 850 . Dyraste felet är om den läcker olja mellan motor låda. Kolla så alla elfunktioner fungerar, att kopplingen inte slirat att bromsarna tar som de ska mm.
För 5000 får man nog inrikta sig på att bilen går som den ska resten är ju skönhetsfel som kommer med åldern
av Moseby
#915072
Nexus skrev:för 5000:- kan man ju inte räkna med bilen är i toppskick. Köpråds tråden gäller generelt på 850 . Dyraste felet är om den läcker olja mellan motor låda. Kolla så alla elfunktioner fungerar, att kopplingen inte slirat att bromsarna tar som de ska mm.
För 5000 får man nog inrikta sig på att bilen går som den ska resten är ju skönhetsfel som kommer med åldern
Enligt han jag pratade med i telefon så går den riktigt bra, den är tantkörd och aldrig "pillad" på, dem har ju gjort service men dem har ju inte gjort några ändringar för performance eller dylikt om du förstår.

Enligt honom gick den skitbra i motor och låda och det var bara det att det är lite rost runt skärmar och mycket rost på bagageluckan.. Han ville bli av med den då det är en kompis som äger den och inte vill ha mycket för den (gammalt par typ vet inte riktigt)
av *pettson*
#915193
Bry dej inte alls om vad säljaren säger. Bestäm dej för om du är intresserad eller inte.
Sen är det upp till dej att börja gå igenom bilen och bilda dej din egen uppfattning. Köp INTE BILEN om du inte är säker på att du kan laga sakerna själv. Det finns gott om 850s därute så känn ingen press.
av NilsO
#915211
Något som borde läggas till i köpråden oavsett modell är: Ta reda på hur kontrollamporna ska bete sig när du slår på tändningen och startar motorn, och kolla så att de gör det. Det är inte helt ovanligt att folk trixar med lampor för SRS/Airbag, ABS etc, vilket både är farligt och ger nedslag på besiktningen.
Användarvisningsbild
av Nexus
#915226
Tantkörd är det lika med dålig koppling, bulor överallt, aldrig tvättad ,aldrig städad ???
Finns många som säger bilen är rostfri sen kommer man kollar ock det är rost överallt.
Som sagt när det gäller bilar mm kan man inte lita på någon utan man måste undersöka allt själv!
av PTV
#915228
Det var som fasiken ... går det fortfarande att lura folk vid en bilförsäljning med att bilen är "tantkörd" LOL. :D
För övrigt så är en Volvo 850 för 5000:- inget felfritt köp i längden om nu någon inbillat sig detta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#915233
För 5000 kan man inte begära allt för mycket. Är den dessutom precis skattad så kostar ju själva bilen bara runt 3000 vilket sänker taket för vad man kan begära ytterligare.

Eftersom det är en -93a så går det ju utmärkt att läsa ut felkoder på plats också, och på så vis få höra "bilens åsikt" om sitt skick. Om ägaren skulle protestera mot felkodsutläsning så kan det vara läge att börja misstänka att det är något fuffens med bilen.


Själv har jag ju haft riktig tur med min V70 som köptes för 10k, obes+avst. Lagades för en 500ing+hjulinställning 800kr, och 2.5år senare är jag fortfarande inte uppe i 5k i reparationer. Bara behövt bytt strålkastare och ett hjullager utöver dom fel den köptes med. Allt annat som jag gjort på bilen har varit frivilligt, såsom xenon, polybussningar och lite sånt. Och det finns mycket mer att göra om man är petig.

Men som sagt, jag hade tur med min, men min är 4 år nyare och kostade ändå dubbelt så mycket som den du kikar på.
Räkna inte med att du kommer göra något kap, och du bör vara beredd på att lägga en skaplig summa på reparationer det första året/åren.
av Andis
#915237
Ja bilar i 5000kr klassen kan vara allt från jätte fina till sopor. Hittar du en pensionärskörd bil som bara ståt och blivit gammal och därav inte har något värde kan bilen vara i stort sett som ny.

Skulle hjälpa en tjej kompis med billig övningskörningsbil.

När jag ringde på en 850 i 5000kr klassen. Säljaren sa

"den är såld men du ska inte vara ledsen att du missa den det var så många fel på den täppt vevhusventilation, olja överallt, bussningarna m.m. M.m."
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#915255
Andis skrev:Hittar du en pensionärskörd bil som bara ståt och blivit gammal och därav inte har något värde kan bilen vara i stort sett som ny.

En bil som bara stått kommer med sin egna hög av fel och problem. Bromsar behöver ses över, alla vätskor måste bytas, kablar kan ha blivit kvällsmat åt någon råttfamilj, om bilen stått på gräs så kan den vara duktigt rostig under osv osv.
Rent funktionsmässigt vill jag nog påstå att det är mer riskabelt att köpa en bil som bara stått än en som rullar. Är man inte rädd för massa jobb innan bilens ens är körbar så kan en gammal ståendes bil ibland vara fina fynd därimot. Men knappast ett bra objekt om det bara är en bruksbil man är ute efter.

Vilken motor har du? Hur ligger batterispä[…]

Jag har inget minne av att jag sett sådana p[…]

Köptips v90

En diesel är känsligare för upprep[…]

Menar du snurra på hjulen när de sitter[…]