Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Jag kan fortfarande endra mig angående vinterfälgar och står i valet mellan 17" orginal segin fälgar och 18 " ixion replika. Däck är bra kvalitet Nokian Hakkapelitta r2 suv. Priset är det samma och bilen i frågan är xc60 r design. Det lutar mer åt repliken med volvologgan. Man ser ingen skillnad alls.
Användarvisningsbild
av MartinS
Orginalfälgar står emot en svensk vinter, det är många kopior som INTE gör det. Jag skulle absolut välja orginalfälg om jag skulle köpa nya vinterhjul.

Däremot bör du välja 18", det är stor skillnad i uppförandet på vägen mellan 17 och 18 på XC60. Det skiljer inte så många kronor, iallafall inte listpriserna.
Användarvisningsbild
av skyrazer
MartinS skrev:Orginalfälgar står emot en svensk vinter, det är många kopior som INTE gör det. Jag skulle absolut välja orginalfälg om jag skulle köpa nya vinterhjul.
BILLIGA kopior... ;-) I annat fall är eftermarknadsfälgar ofta minst lika bra skyddade mot salt och dyligt. Jag kör enbart med eftermarknadshjul men väljer hjul av bättre kvalitet i gengäld.
av CHSC
Har själv kollat på Hakka R2 med 18" Mantus original fälgar, 19650:- på Bilia.
Ett andra alternativ är Hakka R2 med Dezent eller Oxxo fälgar hamnar man på cirka 15000:-

Frågan är om det är värt 4500 tusen för original?
Användarvisningsbild
av MartinS
Dezent är ju värsta dyngan, ser ut som skit efter ett par vintrar.
av CHSC
Då är det så klart värt att köpa original, då gäller det bara och hitta ett bra pris på vinterdäck med 18" originalfälgar.
av robeks
Visst finns det eftermarknad av sämre sort, men tror nog inte orginal fälgarna är av någon värsting kvalite direkt.

Kan ju spara en hel del stålar då volvo orginal inte är direkt billiga.

Själv köpte jag eftermarknads hjul till vinterhjul som ska va vinter anpassade är väl extra klarlack eller?
Användarvisningsbild
av skyrazer
Extra klarlack är det oftast inte då det blir poröst och kan spricka på grund av det men en annan typ av klarlack (ofta pulver som tyvärr är dyrt) än på sommarfälgarna. V-typen kan vara lite tjockare än S-typen, men som sagt, inte mycket.
Man måste hålla i åtanke att hjulen är det mest utsatta på hela bilen i alla kategorier så tro mig när jag säger att det är en vetenskap att bygga hållbara fälgar.
Får fälgarna minsta skrap eller märken som går in i lacken spelar det ingen roll om det är original eller inte, lacken kommer oxidera och spricka.
Det samma gäller om man inte tar hand om hjulen, typ skiter i att tvätta dem efter säsongen innan förvaring med mera.
Men visst, det skiljer MYCKET i kvalitet på billiga EM (eftermarknad) och dyrare EM, inte bara i lackkvalitet utan aluminiumets sammansättning med mera. Dyrare EM är fullt jämförbara med OE-fälgar.

Bra video som förklarar detta:

Tjenare, Jag har en V70 -08 där gummilisten […]

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]