Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Det här med 98, nu kostar det ju 70-80 öre extra per liter, har svårt att tro att bilen drar fem procent mindre.
Men går den bättre så.
Själv har jag aldrig märkt någon nämnvärd skillnad.
Den ska ju också gå 2,7 procent snålare på Statoil-bensin, har ej märkt det hellr.
Men varför har 98-påslaget ökat från 30 öre till mer än det dubbla på 3-5 år?
PH
Perhall.

Då har vi kommit fram till samma slutsats.

Jag har heller inte märkt något på standard bilar.

Var ju många år sen det stod i instruktionsboken till bilen. Minst 98 oktan helst mer. Då var man lite rädd att tanka annat.

-----------
Vi körde till och med 95 oktan i högkompad 454 marin motor för 10 år sen av den enkla anledningen att det inte fans 98 oktan på sjömakarna.
Han som bromsa motorn efter byggnationen då bromsar till 500hk på 98 oktan sa prova även på 95 kan ge lite till då. Då han mena att 95 oktan tänder lite enklare och spikar den inte på det då kör man det samt det kan ge lite mer på grund av enklare antändning.

Har ni hållit på med radiostyrda bensin bilar i 1/5 competion med oddified motorer och liknade trimmade 22cc motorer. Då kan man höra att dom går lite lugnare på 98 oktan. Men känns lite ettrigare samt tomgången låter ettrigare med 95 oktan.
Nog den absolut bästa sättet jag kan komma på att testa och se skillnaderna mellan 95 och 98 oktan. Test kör och se.

Att köra högt oktan är väll mig veterligen mest intressant på turbo bil där man vill köra med mycket högt laddtryck. Typ mer än 1,2 bar. Eller?
Enligt mina tester drar min xc60 6% mindre medb98 oktan. Prisskillnaden är 4%, så winwin...
av *pettson*
95 oktan. Bilen drar varken mer eller mindre på 98. XC90 -04.
Finast gång i hela registret är blandtankat med ca 30 procent E85. Dock rejäl höjning av förbrukningen samtidigt.
MartinS skrev:Enligt mina tester drar min xc60 6% mindre medb98 oktan. Prisskillnaden är 4%, så winwin...
Beror väl på körstil, kör du lugnt behöver inte motorn inte backa tändning med 95 oktan och man gör ingen besparing med 98.

Kör du plattan i mattan hela tiden får motorn backa tändningen med 95 och det drar mer och 98 är snålare.
Var på Gotland i veckan och tankade vid ny bensinmack, tog av misstag V power utan att notera detta förrän
jag körde ut från macken, Herrejä-r vilken skillnad. Bilen som ett spjut. Frugan undrade om jag fått spader.....
Jag märkte verkligen skillnad men idag tankade jag 95 igen. Så förbrukningen har jag inte en susning om förstås.
Min körstil som är av typen "äldre Herre" kräver inte V-power men utifall jag skulle ut o dra på riktigt så vet jag
var jag kan få fram rejält mera krut i dojjan. Jag har aldrig aldrig trott på detta tidigare men har nu fått ge mig......
och inbillningsfaktorn är noll här då jag upptäckte detta när jag kollade kvittot ....
av *pettson*
Där ser man.. Samtidigt blev dom stämda för sin reklam då bränslet inte har någon påvisbar effekt som sträcker sej utanför kalibreringsvärdena vid mätning. jobbar med folk som kör rally på min fritid och hitintills har inte någon soppa gett mer än förväntat på sug eller turbomotorer. Vanlig macksoppa 98 ger 4hästar mer i en maskin för rallycross, en maskin på 290 pållar. 120 oktan däremot.. ja hmm 60kr/litern. Där kan vi tala om ökning, men den har INGET med mackbensin att göra alls.
Statoil kör hårt nu istället. Dom utlovar även sänkt friktion i motorn om man tankar deras soppa. Dom kan inte förklara vad som sänker friktionen mer än att det sker i HELA motorn.. Det om något är en världsnyhet. Men dom förnekar väl precis som Shell när dom blir fällda för reklamen.
5 Th Gear testar.

Tycker dom kommer fram till samma som mig bil som tillåter högt turbo tryck gynnas av högt oktan på bensinen.

Test av så kallad oktan booster. Resultat i deras tester -2% till -6% i effekt.
( var sånt vi lekte med på moppe tiden då det planades friskt ända upp till diesel komp testades, vi tackar dig som låna ut svarven ifall du läser)

(Sen får vi väll gissa att deras tester är riktigt förstår inte vad dom skulle vinna på att förfalska resultaten, tycker dessutom dom stämmer med vad jag själv upplevt genom tiderna)

I den här frågan ligger ju mycket tyckande och sympatier för det ena eller andra. Ni som har utrustning för OBD2-uttaget och kan se på en display hur motorn uppför sig i realtid borde kanske göra mätningar med olika bränslen. Var så noga ni kan. Kör samma mätsträcka och samma körmönster. Helst också samma miljöförhållanden. Alltså väder och vind etc. etc. Då tror jag att ni kommer mycket nära sanningen.
Vilken packbox ?

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/packbox-vevax[…]

Aha, det finns ju faktiskt hårdmetallborr av[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]