NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Haft min bil inne på 24.000mil service och bett dom göra diverse saker. Jag har länge haft klonk när jag växlar upp och ner. Klonket minskar väldigt mycket om man är riktigt mjuk på kopplingen när man släpper den... Dvs, släppa kopplingen långsamt.

Bad verkstan kontrollera motorkuddarna vänster och höger. Mycket riktigt så var båda totalt slut trots att jag inte såg något när jag gjorde en snabb koll själv.
Ena fästet föll isär helt vid demonteringen och den andra hade inget gummi kvar alls! Tyvärr glömde jag be om att dom skulle spara motorkuddarna och det var inte jag som hämtade ut bilen men det är bekräftat av personen som hämtade ut min bil :)

ALLT klonk vid växling är helt borta nu! Kudden mellan växellåda och motor är EJ bytt ännu.

Detta gäller min Volvo V50 2.0D 2007.

Tänkte att problemet är ju vanligt, har läst många trådar om detta så har man inte bytt dessa så kanske det kan vara värt att verkligen se över? :)
Hmm, har precis samma klonkande och släpper man upp kopplingen mjuk så klonkar det inte (Har haft detta i många år). Hade isär vänster sida fjäderben idag och tycker att det är ett ganska rejält glapp när man vrider på drivaxeln, så jag undrar om du har noterat något klonk i drivaxeln? Jag antar att det är lite glapp i diffen som man helt enkelt inte kan komma ifrån?

Kanske det är kuddarna i mitt fall också?

Vad kostade kuddbytet?
dieselputte skrev:Hmm, har precis samma klonkande och släpper man upp kopplingen mjuk så klonkar det inte (Har haft detta i många år). Hade isär vänster sida fjäderben idag och tycker att det är ett ganska rejält glapp när man vrider på drivaxeln, så jag undrar om du har noterat något klonk i drivaxeln? Jag antar att det är lite glapp i diffen som man helt enkelt inte kan komma ifrån?

Kanske det är kuddarna i mitt fall också?

Vad kostade kuddbytet?
Precis. Kopplingen måste släppas väldigt mjukt å långsamt för att inte få klonket. Haft det så i säkert 2 år. Nu när det ändå var storservice på 24k mil så passade jag på att göra lite tillägg som kändes vettiga :)

Har faktiskt inte själv kontrollerat drivaxlarna men om verkstaden skött sig så är det inget som är "konstigt" eller dyligt. Det är Volvos "egna" verkstad som gjort jobbet så vill tro på att dom verkligen kontrollerat korrekt. Lite glapp i diffen skall nog vara normalt på dessa bilar. Vill tro att jag läst mycket om detta också men om det flera saker som är dåliga/slitna så blir ju det totala glappet osv bra mycket större.

Bara priset på byte av vänster och höger kudde kostade ca 1620:- + material. Tyckte inte det var så farligt med tanke på att vänster kudde är lite bökigare att byta än det högra.
Kuddarna kostade 1144:- /st.

Jag kunde inte visuellt se att den ena kudden var dålig som jag verkligen misstänkte var dålig. Fick bara känslan då jag inte har kunskapen och erfarenheten att bedöma detta och bad dom därför kontrollera dom. Mycket riktigt var dom i uruselt skick.
Satt och hade tankarna på just detta med motorkuddarna igår. Min bil klonkar inte bara när man växlar, utan även när man endast släpper gasen sen gasar till igen. I detta ögonblick rör sig ju motorn, är då kuddarna dåliga/undermåliga/slut så blir det metall mot metall vilket ger ljudet. Ska kolla upp mina också.
Kollade på fästet som sitter vid exp.kärlet för kylarvätskan. Gummiytan såg helt ihoptryckt ut samt att det var sprickbildningar vid den röda pilen. Klonkar gör det som sagt, men om detta är ett normalt utseende vet jag inte.

Bild
fjohan82 skrev:Kollade på fästet som sitter vid exp.kärlet för kylarvätskan. Gummiytan såg helt ihoptryckt ut samt att det var sprickbildningar vid den röda pilen. Klonkar gör det som sagt, men om detta är ett normalt utseende vet jag inte.

Bild
Så som jag förstod det när jag jämförde på min bil: http://www.ebay.com/itm/NEW-OEM-FRONT-R ... b5&vxp=mtr

Gummit på just det fästet buktade uppåt på min bil men alla bilder på "nya" buktar det nedåt... Men har ingen erfarenhet dock. Så risken är stor att ditt fäste är dåligt på riktigt. Hur ser det andra fästet ut? Tror man måste under bilen helt för att titta på det alternativt ta bort hela batteriet och kanske dess låda också?
timebandit skrev: Så som jag förstod det när jag jämförde på min bil: http://www.ebay.com/itm/NEW-OEM-FRONT-R ... b5&vxp=mtr

Gummit på just det fästet buktade uppåt på min bil men alla bilder på "nya" buktar det nedåt... Men har ingen erfarenhet dock. Så risken är stor att ditt fäste är dåligt på riktigt. Hur ser det andra fästet ut? Tror man måste under bilen helt för att titta på det alternativt ta bort hela batteriet och kanske dess låda också?
Jag lyckades inte hitta det andra fästet och hade ingen möjlighet att hissa upp bilen. Tänkte ev. be verkstaden att kolla dessa när det är dax för 14.000-mila servicen i december..
fjohan82 skrev:
timebandit skrev: Så som jag förstod det när jag jämförde på min bil: http://www.ebay.com/itm/NEW-OEM-FRONT-R ... b5&vxp=mtr

Jag lyckades inte hitta det andra fästet och hade ingen möjlighet att hissa upp bilen. Tänkte ev. be verkstaden att kolla dessa när det är dax för 14.000-mila servicen i december..
Ja, det skadar inte att få veta iaf. Man behöver ju inte byta för att dom är dåliga om man inte vill men kanske gött att bara få en bekräftelse.
Däremot så vet jag att dom är viktiga förutom klonket. Det är tex viktigt att sätta den nya på så exakt samma ställe som möjligt pga drivaxeln.
Jag har en v50 d2 från 2012 som klonkar vid växling lite då och då. Har haft den inne för undersökning men dom hittat inget..den har gått snart 6000 mil.kan det vara kuddarna på min? Borde väl inte bli dåliga så fort? (3 år,6000 mil).och kuddarna borde dom väl kollat när jag lämna in den?fick bara till svar att det är så på dom flesta v50 d2 och att det är normalt med lite spel i drivlinan.
Kuddarna kontrolleras aldrig om du inte begär det tyvärr.
Vågar inte säga men visst kan dom vara slitna. Har svårt för att tro att det finns några kvalitetsdelar till våra bilar. Inget förvånar mig längre.
Är det billigt gummi tex så slits dem pga ålder också osv.
Be dom kontrollera Kuddarna nästa gång men tror inte det är ditt fel. Eller hoppas inte det på såpass nya bilar...
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]