Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Den kunde inte läsa ut srs fel eller fel påelslingan i stolen inte läsa ut växellådan. Det är vad jag testade
av andy78
greeeken skrev:Den kunde inte läsa ut srs fel eller fel påelslingan i stolen inte läsa ut växellådan. Det är vad jag testade
Vad kunde inte läsa ut, vilken läsare?
Användarvisningsbild
av greeeken
andy78 skrev:
greeeken skrev:Den kunde inte läsa ut srs fel eller fel påelslingan i stolen inte läsa ut växellådan. Det är vad jag testade
Vad kunde inte läsa ut, vilken läsare?
Den från biltema
av andy78
Obd2 är inte samma system som srs abs därför klarar den inte av att läsa felkoder till dom systemen.
Koppla ur tex kontakten till luftmassemätaren så kommer motor lampan lysa den ska du kunna läsa ur då det är relaterat till motorstyrningen.
av rid54
Det finns s.k. generiska koder som är standardkoder för OBD-II -systemet. Dessa kan läsas ut av bilprovningsanstalter bl.a och normala OBD-II -läsare.
http://bilprovningen.se/download/18.14c ... lkoder.pdf
Ovan finns många standardkoder och även Volvo lär väl hålla sig till dessa, för de berörda systemen.
Tillverkaranpassade koder kan inte alla läsare klara av och en tillverkaranpassad läsare ger -uppenbarligen- mycket mer info till hjälp för den som ska jobba med bilen.
av olof00
Jag kan rekommendera felkodsläsaren Icarsoft i906.

Den är säkert inte lika bra som Vida/Dice men den är mkt enkel att använda direkt i bilen. Man kan och se och släcka en hel del felkoder med den.

mvh Olof
Användarvisningsbild
av greeeken
Exempel på två felkodsläsare.
Autocom säger misständning cylinder
VIDA säger misständning cylinder 3. Fel på tändspole.
Ganska stor skillnad tycker jag på dessa två. O båda kan läsa av allt.
VIDA är överlägset men kräver ju att man har en bärbar dator.
av andy78
greeeken skrev:Exempel på två felkodsläsare.
Autocom säger misständning cylinder
VIDA säger misständning cylinder 3. Fel på tändspole.
Ganska stor skillnad tycker jag på dessa två. O båda kan läsa av allt.
VIDA är överlägset men kräver ju att man har en bärbar dator.
Autocom borde ju kunna tala om vilken cylinder det är.
av rid54
P0303 Misständning cylinder 3
Som exempel, en "normal" kod i OBD-II -systemet.

P0351 "Tändspole 'A', primär-/sekundärkrets"

Dessa två tillhör vad jag förstår mängden av standardkoder, som alla tillverkare ska hålla sig till och som därmed kan läsas av en "allmän" OBD-II -läsare. Sedan måste man ju ha en lista att översätta koderna till begripligt språk också. Sedan finns tillverkarspecifika koder som kräver en anpassad läsare.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]