Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
En Touran tror jag inte mina ögon fixar.. Den skulle säkert vara praktisk.. men nej.. Det går inte. Skulle må dåligt av att gå till den på parkeringen..

En Passat skulle dock kanske funka.. Borde nog kolla in nån sån i allafall.
Vad finns det för utrustningspaket på dem? Vad ska man hålla sig undan om man inte bara vill ha "basic"? :)
En Volkswagen Tiguan 1.4 TSI (150hk) får dra dra 1330 på B-kort & 2000 på BE-kort. Hittade en My08 här på ön för 159000:- Just Tiguanen gillar jag!
Användarvisningsbild
av joel80
Nej ingen opraktiskt SUV för oss tack.. :)
Jag gillar faktiskt inte alls SUVar.. Vill inte ha en XC60 heller.
av HVTH
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag ... ?ca=15&w=2

Du får ju minst sagt en trevlig Passat för din budget om man ser till utrustningen. En V60 Summum lär väl kosta snäppet mer. Tycker passaten är en trevlig bil att åka i med hög komfort. Automat i exemplet ovan, vilket jag ser som ett plus.. Men kika igenom utrustningslistan.. För pengarna man får ge är det väldigt mycket bil tycker jag!
Problemet med Passat är att de fullständigt rostar sönder på bara några år. Du får galvsläpp stora som femkronor mitt på dörrarna och andra häpnadsväckande skador. 1.4TSI har också en automatlåda med genomsnittlig livslängd på 10.000 mil. :evil:
Dock verkar själva gasdriften fungera bra till skillnad från Volvo Bi-Fuel.
av HVTH
Lövet skrev:Problemet med Passat är att de fullständigt rostar sönder på bara några år. Du får galvsläpp stora som femkronor mitt på dörrarna och andra häpnadsväckande skador. 1.4TSI har också en automatlåda med genomsnittlig livslängd på 10.000 mil. :evil:
Åh fan.. snabb googling gav detta:
http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds ... la-119321/

Låter inte längre som ett lika trevligt köp...
Vi har (frugan) kört Passat 1,8T -04 i snart 10 år och har varit väldigt nöjda. Enda "smolken i bägaren" är att oljetrycket försvann så jag fick byta silen till oljepumpen. Annars har den gått alldeles förträffligt. Detta är den 4-de Passaten (1,6l -80, 1,8l -87 1,8l, -96 och nu 1,8T -04) och det är inte omöjligt att det blir en till. Alla har varit Varianter och manuella, bensindrivna med dragkrok och det har funkat dra. Dock är jag lite besviken på -04-an för den får bara dra 1300 kg vara sig du har "B" eller "BE" kort. Vet ej vad det beror på för det står 1500 kg både i "papperen och på kroken, men Tågvikten är begränsad till 3300 kg. Är det inte bättre på nyare passat får det bli en 4-hjulsdriven, och då ligger Subaru Forester bra till hos mig. 2000 kg får båda dra, kollade på -10 års modell för ett tag sedan. Behöver 2000 kg för båttrailern med båten och packning i ligger på drygt 1800 kg. Min Volvo (745 GLT 16V -88B) får dra 1800 så det går ihop med ett nödrop, så länge den orkar.

Mvh
Lennart
HVTH skrev:
Lövet skrev:Problemet med Passat är att de fullständigt rostar sönder på bara några år. Du får galvsläpp stora som femkronor mitt på dörrarna och andra häpnadsväckande skador. 1.4TSI har också en automatlåda med genomsnittlig livslängd på 10.000 mil. :evil:
Åh fan.. snabb googling gav detta:
http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds ... la-119321/

Låter inte längre som ett lika trevligt köp...
En kompis har en Passat -10 med DSG7. Den har rullat cirka 10000 mil och nu, för några dagar sedan, havererade lådan. Det är någon ventil som lagt av i den. DSG6 verkar hålla bättre och sitter i de starkare motorerna.
DSG6 som sitter i allt med mer än 250Nm i vrid är en bättre låda men tyvärr inte bra den heller.

VW tar dessutom genvägar med säkerheten på ett sätt som Volvo inte gör. Tycker inte heller de är det minsta prisvärda. Du får samma mekanik som en skoda med LITE högre kvalitetskänsla för MYCKET mer pengar.
Skoda ja... en Octavia av lite nyare snitt kanske vore något? Perc här på forumet verkar, vad jag förstått, rätt nöjd med sin. Jag är själv lite nyfiken på en Skoda Superb :D

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]