Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!, Är som ni förstår, ny på forumet, men vill gärna ha hjälp från detta eminenta forum.
Tråden är gigantisk och ber därför om ursäkt ifall frågan är på annat ställe..

Jag har en v70 II 2.5 årsm. 04 gått 21000 mil, "Svenssonkörd". den fungerar i stora drag helt ok,
Dock är funderingen på att byta turbo ganska stor, inte för att den är märkbart trasig utan mest att göra det innan den går sönder helt med stor kostnader på motorrenovering som följd.

Funderingen baserar sig på :
1:Bilen har gått 21 K +
2: ett vinande ljud vid gaspådrag , som inte fanns för 6 år sedan då jag köpte bilen, utan kommit sakta mer och mer de senaste månaderna.
3:att bilen inte är bekväm att gasa " manuellt" det är en ojämn känsla på motorvarv... visst är det mycket beroende på "högerfoten" men allt är inte fotens fel....
Föredrar att köra på 5:ans växel och farthållaren så mycket det går för då märks inte det "oroliga" .. har kollat med verkstad och bytt motorfästen, bytt programvara men i övrigt finns inga fel, bara normalt..

Normala serviceintervaller och bara rekommenderad olja, tar "ingen" olja, ingen " blå rök" lättstartad,

Har kollat runt lite hos olika turbo försäljare och rekommendationen är att köpa den som sitter original med nummer 49377-06213.... så lång är väl frid och fröjd,
Jag har inte tummen mitt i handen och skulle gärna vilja prova att byta den själv, men ... försöker hitta någon form av dokumentation, bilder med beskrivning, filmer som förklarar "pedagogiskt" vad man behöver tänka på, sökt verkstadshandbok, liknande Heinz böcker eller vad de nu heter.. hittar själv inget bra som kan vägleda mig i arbetet..

Är det någon som kan komma med tips var jag han hitta ?

eller är det ett jobb som man ska överlämna till verkstad?.
Kom gärna med tips.
Mvh Micke
VIDA, där står instruktioner och artikelnummer på rätt delar.
Ett turbobyte ska inte vara några problem, om man kommer åt vill säga. Den sitter illa till på har jag en känsla av. Kan krävas motorlyft el. dyl.
Jag har svårt att tro att du har ett trasigt turboaggregat, i så fall blir du den första som jag har läst här på forumet och jag har läst många trådar. Flera har trott att de har haft fel på turbon, men ingen har haft det.

Förmodligen har du ett luftläkage någonstans.
Tack för ditt svar, jag uppskattar verkligen det... utan att vara retfull på något sätt .. men...jag undrar ifall du läst denna tråd ordentligt. där beskriver jag olika saker som jag funderar på. även skrivit vad verkstaden har utfört och kontrollerat,även kontroll av tjuvluft , bedömningen var att inget var onormalt.. jag nämnde att den är lättstartad , tar ingen olja etc.. orsakerna till mina frågor ligger enligt de 3 punkter som jag nämner bla, bilen har gått många mil, är ostabil i varvet när man kör...Jag vill byta innan ett större haveri med större kostnad till följd..etc. etc.. visst kan den hålla i 1000 eller 5000 mil till, ingen vet, .. att utföra turbobytet, är för mig, en sak som jag inte kan se framför mig , hur man ska göra etc.. har googlat på youtube, sökt böcker och bilder men inget hittat på hur man byter en turbo på just min bilmodell.. Har du ett bra tips på hur man kan få information på " hur man byter turbo för dummies" ??
valln skrev:Jag har svårt att tro att du har ett trasigt turboaggregat, i så fall blir du den första som jag har läst här på forumet och jag har läst många trådar. Flera har trott att de har haft fel på turbon, men ingen har haft det.

Förmodligen har du ett luftläkage någonstans.
Tack för ditt svar, har testat att installera VIDA, skulle visst fungera till de flesta OS förutom windows 7 Home... Gissa vad jag har??. :oops:
milktrucker skrev:VIDA, där står instruktioner och artikelnummer på rätt delar.
Ett turbobyte ska inte vara några problem, om man kommer åt vill säga. Den sitter illa till på har jag en känsla av. Kan krävas motorlyft el. dyl.
Om bilen rycker och inga felkoder kan det vara bränslerelaterat, filter, pump eller relä.
Annars hur har du det med gasspjället? Är vevhusventilationen ordentligt rengjord vid 16000 mil?

Att det nog inte är en trasig turbo har du nästan svarat på själv, det finns inga guider mm på nätet...
Tack för ditt svar. visst kan det vara bränslerelaterat, eller relä för den delen, kan var min högerfot ? som jag beskrev i första inlägget, ja det kan vara nästan vad som helst. som du själv säger, inga felmeddelande eller andra konstigheter, inte mer än beskrivningen i första inlägget.. verkstaden säger inga konstigheter som de kan hitta.. men .. som jag ser det, är dessa problem sekundära, problem?,, egentligen inga problem alls förutom att bilen gått 21000 mil och turbon snurrat ett antal miljoner varv, närmar sig ett haveri, och behåller jag bilen i 1 år till då är jag uppe i 23000 mil och ännu närmre ett ras.. gjorde servicen med kamremsbyte vid nästan 16000 mil på verkstad, för övrigt , så togs det oroliga varvet under gång , upp och det enda de sa är att vi byter allt om du betalar men ganska onödigt då det inte finns felmeddelande... och nu har jag kört 5000 mil till efter det.. Synd att det inte finns projekt eller bildbeskrivning om turbobyten.. Jag har gjort ett försök iallafall..
valln skrev:Om bilen rycker och inga felkoder kan det vara bränslerelaterat, filter, pump eller relä.
Annars hur har du det med gasspjället? Är vevhusventilationen ordentligt rengjord vid 16000 mil?

Att det nog inte är en trasig turbo har du nästan svarat på själv, det finns inga guider mm på nätet...
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]