Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi var o tittad på en Volvo V70N -05 140HK Momentum som gått ca 13 000 mil.

Direkt när man startade motorn så "tickade det högt, man kunde nästan tro att det var en V8 motor eller liknande(jag tänker alltså på hur äldre amerikanare kan låta när de gasar på), svårt att beskriva men ljudet gick inte att missa. Det slutade inom 5 sekunder och resten av tiden lät bilen precis som den skulle, även när man varvade högre.

Frågan är nu, kan detta vara allvarligt problem? Förövrigt var bilen fin och hade det inte varit för detta ljud hade vi troligen börjat förhandla.
av rid54
Jag skulle nog be om lite mer fakta bakom detta "troligen"; dvs vilken packning.... Jag skulle nog också fråga lite om hur ljudet sedan försvinner. Packing som lagar sig själv?
rid54 skrev:Jag skulle nog be om lite mer fakta bakom detta "troligen"; dvs vilken packning.... Jag skulle nog också fråga lite om hur ljudet sedan försvinner. Packing som lagar sig själv?
Ja, de sa att missljudet kom endast när det var kallt så jag antar att gummit kan förändra sig på något vis när det blir varmt?
av Lövet
Du tittar på Sveriges vanligaste bil. Åk och provkör en annan och jämför ljudet.

Sedan så måste du kräva att felet avhjälps INNAN du köper bilen. Risken är rätt stor att det inte bara "är nån packning" utan kanske nåt värre.
Lövet skrev:Du tittar på Sveriges vanligaste bil. Åk och provkör en annan och jämför ljudet.

Sedan så måste du kräva att felet avhjälps INNAN du köper bilen. Risken är rätt stor att det inte bara "är nån packning" utan kanske nåt värre.
Hehe jo, vi har en S60 och en V70 så nog vet jag att det inte ska låta så. Jag förstår att jag måste lämna in den för att få reda på vad det verkligen är men ibland kan man säga till 99% chans så är det en specifik sak som skapar ett specifikt fel.
av Lövet
Hoppa över den bilen. Tycker dels att ljudet låter läskigt men också firmans respons.
Jo, de får kanske bli så. Denna bilen var dock lite speciell, den hade endast 1 ägare och det var pedantiskt skött, inte ofta man stöter på en bil med det skicket och ålder. Dessutom rimlig extra utrustning. Det som var konstigt var såklart ljudet när man startar bilen och då att 12 000 mila servicen saknades helt enligt verkstaden.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]