Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nejo
Hej,

står i valet och kvalet mellan två olika,

På ena sidan har vi en S80 2.5T med ca 10k mil på mätaren, på andra sidan har vi en 2.5FT med ca 12k mil.

Utrustningsnivåerna är de samma, 2.5T:n är från -07 och 2.5FT:n från -09.

Vad säger ni? Blev intresserad av en FT för ett tag sedan, men har sedan dess läst lite om att det kanske inte är helt hundra att ha en FT?

Har jag någon dyr service framför mig med något av alternativen?

Prisskillnaden är ca 15000kr (till 2.5T:ns fördel)

MVH
av mortimer
Hade inte valt någon av de om du ändå är i den prisklassen och letar.
Dels för gamla och dels för många mil på de. Titta hellre på en diesel och se lite längre fram i tiden med bilen
Användarvisningsbild
av börne
mortimer skrev:Titta hellre på en diesel och se lite längre fram i tiden med bilen
Alla gillar inte diesel... även om det har blivit modernt nu. En bensinmotor med lite effekt är sjukt mycket roligare. Vissa jagar droppar vissa gillar att köra.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Körde en V70 2.0F Powershift-automat för första gången idag. den växla ju t.om bättre än vanliga geartronic. 2.0f automat gick över förväntan, den har ju fått så mkt negativ kritik på forumet, den motorn kanske man kan göra ett bra klipp på då dom inte är så eftertraktade
av valln
Båda motorerna är jättebra, men jag skulle undvikt första årmodellen -07 och hellre tagit -09 FT.
av nejo
mortimer skrev:Hade inte valt någon av de om du ändå är i den prisklassen och letar.
Dels för gamla och dels för många mil på de. Titta hellre på en diesel och se lite längre fram i tiden med bilen
I den prisklassen är det vad som finns. Har tidigare köpt en 3.5 år gammal S80n som gått 6800 mil och den var inte heller problemfri.

Min personliga gräns är 12000mil.

Inte intresserad av diesel.
simonhalmstad skrev:Körde en V70 2.0F Powershift-automat för första gången idag. den växla ju t.om bättre än vanliga geartronic. 2.0f automat gick över förväntan, den har ju fått så mkt negativ kritik på forumet, den motorn kanske man kan göra ett bra klipp på då dom inte är så eftertraktade
För lite kraft i en 2.0:a dessvärre.
valln skrev:Båda motorerna är jättebra, men jag skulle undvikt första årmodellen -07 och hellre tagit -09 FT.
OK. Varför hade du undvikit -07:an?
av valln
nejo skrev:
valln skrev:Båda motorerna är jättebra, men jag skulle undvikt första årmodellen -07 och hellre tagit -09 FT.
OK. Varför hade du undvikit -07:an?
Första årmodellerna i en modellserie brukar vara överrepresenterade vad gäller barnsjukdomar. Generellt brukar bilmodellen bli bättre med åren.

För övrigt helt rätt att avstå diesel, låt arbetsfordonen ha brännoljan i fred. :wink:
Användarvisningsbild
av RWD
börne skrev:
valln skrev:För övrigt helt rätt att avstå diesel, låt arbetsfordonen ha brännoljan i fred. :wink:
:-)-)
Volvo är ju ett arbetsfordon :wink:

10 eller 12000 mil är ju ingen jättestor skillnad, jag skulle valt den nyare. Folksam har maskinskadeförsäkring upp till 15.000 mil för Volvo och endast 3000 i självrisk (1500 om du lägger till några hundralappar/år)
Vet inte din budget men den här verkar prisvärd om du vill ha 231hk och den lite snyggare ratten samt sportstolarna som jag tror har lite bättre skinnkvalitet.
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S8 ... w=3&last=1
av nejo
RWD skrev:
börne skrev:
valln skrev:För övrigt helt rätt att avstå diesel, låt arbetsfordonen ha brännoljan i fred. :wink:
:-)-)
Volvo är ju ett arbetsfordon :wink:

10 eller 12000 mil är ju ingen jättestor skillnad, jag skulle valt den nyare. Folksam har maskinskadeförsäkring upp till 15.000 mil för Volvo och endast 3000 i självrisk (1500 om du lägger till några hundralappar/år)
Vet inte din budget men den här verkar prisvärd om du vill ha 231hk och den lite snyggare ratten samt sportstolarna som jag tror har lite bättre skinnkvalitet.
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S8 ... w=3&last=1
Ja, skillnaden är inte så stor, mindre än ett års körsträcka kanske.

Den äldre har lite bättre utrustning än den nyare.

Budgeten är runt 100k.

Bra tips, lite för dyr, manuell och lite tråkig färg - hade velat ha en svart automatväxlad.

Någon som haft både 2.5T och 2.5FT?

EDIT: Ska båda två servas var 1500:ade mil? (läste nånstans att FT skulle det, vet inte hur det är med T:n)

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]