Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Akta dig för första årsmodellerna bara. Det är nåt lager i motorn som kan skära. 3.2 har lyckligtvis inga sådana problem.
Användarvisningsbild
av xerent
Fisch skrev:Nån som har effektkurva för 3,2?
Kolla på rica.nl, de har effektkurvor där de jämför original med deras trimsatser.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Tveka inte för bövelen!
Jag föll pladask när jag provkörde min 3.2 inför köp!
Tyst och fin vid tomgång och jämn hastighet, men ett härligt "orr" vid gaspådrag! Inga kända typfel, ingen turbo som kan strula, billiga servicar... finns det nåt negativt att säga? Ja, möjligen förbrukningen, men räkna på totalkostnaden inkl. inköp, service etc, så är den inte mycket dyrare att äga än en annan modell med jämförbar prestanda. Mycket tack vare vettiga beg.priser. Men som sagt, ut och provkör!
Användarvisningsbild
av Krollspell
Lövet skrev:Akta dig för första årsmodellerna bara. Det är nåt lager i motorn som kan skära. 3.2 har lyckligtvis inga sådana problem.
Det var väl bara första modellerna av XC90? S80 fr o m -07 hade inte de problemen med V8:an.
Användarvisningsbild
av Lomomba
Har läst alla inlägg, och är rätt kluven.....men lutar svagt åt att när det blir dags så är 3.2:an ett hetare alternativ. Hatar att måsta hålla reda på när remmen ska bytas och är inte så lite glad om jag slipper den kostnaden. Har kört sexor förut, (dock inte volvos) och gillat dess karaktär.
Förbruknings-siffror i all ära, men som Lövet skrev så går en lite större motor lite på lätten om man ligger liiiite över tillåten hastighet.....och jag är ingen som fiser i 70-90.
av perhall
apersson850 skrev:Den V70 2,5T manuell vi har i familjen ligger på knappt 0,8 l/mil vid blandad körning. Det dras sällan släp med den, dock. Men förbrukningen skiljer sig inte nåt väsentligt från vad den XC70 D5 AWD automat vi också har uppvisar. Fast den körs mycket oftare med släp, förstås.
En V70N??? De är MYCKET snålare än V70II 2,5T....
av perhall
Jobbade i USA och hade då en S80 3,2 samtidigt som en V70 2,5T hemma (MY09/MY08). Föredrar 3,2 alla dar i veckan:
- tystare
- snålare
- mer Dr Jekyll & Mr Hyde
- funkar bätte med aut
- snabbare
- skönare ljud

/Per
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]